torsdag 29 mars 2012

"Friendly Olympics"

Varje år arrangerar ISE, International School of Estonia, nåt som kallas för Friendly Olympics.
Internationella Skolan från Helsingfors, Vilnius och Riga var på plats. Där ungdomarna från Finland var flest med 45 aktiva deltagare.

Bussen från Lettland kom sent för de fastnade visst vid gränsen av nån anledning. Men allt var i sin ordning och tillslut anlände de Tallinn.



I dagarna tre ska skolorna tävla mot varandra i olika grenar. Torsdag till lördag alltså.
Skoltröjor är upptryckta med namn och nummer.



Nu första dagen var det dags för friidrott.
Grenarna idag bestod av
löpning 50 m, 200 m och 400 meter,
shotput (alltså kulstötning men jag tyckte ordet shotput lät så coolt! ),
längdhopp ( longjump, men hur coolt låter det?),
och som på alla olympiska spel så avslutades dagen med stafett, 4 x 200 m.


Nervositeten kändes i hela hallen.
Adrenalin som pumpade i allas kroppar.
Några som var riktigt allvarliga.
Några som mest sprang runt.


Alla kämpade otroligt väl och det blev väl lite spridda skurar vad gäller vinster och förluster vår våra deltagare nere på banan.


Ett sånt här event innebar även glada återseenden för några som kände igen varandra från förr. De hade gått i samma skola tidigare och så hade nån av dem flyttat.


Jag har mest sett dessa ungdomar i skolan.
Därför var det riktigt roligt att få se andra sidor hos studenterna.
Många av dem kanske aldrig har sportat tidigare.

Imorgon ska det spelas vollyboll och badminton.



Och sista dagen ska tillbringas med att spela basket.

Men hur det kommer att gå de sista dagarna kommer inte vi ha nån aning om för då är vi låååångt härifrån!!

2 kommentarer:

  1. Önskar er en fantstisk resa!!! KRAM ILY

    SvaraRadera
  2. Vad roligt det låter med ett sådant arrangemang. Vilken fin sportanläggning ni verka ha. Jag kan riktigt känna spänningen i hallen tillsammans med alla dessa ungdomar. Minns från min egen ungdom hur det pirrade i magen vid friidrottstävlingar som vi hade bl.a på Vapenvallen i Huskvarna o Stadsparksvallen i Jönköping. Jag gillade det. Utan att skryta var jag ganska duktig i friidrott. Det bidrog väl till att jag tyckte om dom tävlingarna. Kram svärmor

    SvaraRadera