tisdag 13 mars 2012

Bra solen

Det sista vi gjorde igårkväll var att ta fram kikaren och kolla in universum och himlavalvet.
Vi såg två planeter lysa starkare än vad nån annan stjärna gjorde.

För en annan som inte har sett så himla många planeter här i världen så var det skapligt häftigt att faktiskt veta att det var Venus och Jupiter som seglade omkring där uppe.
Plötsligt väldigt medveten om att vi inte alls är ensamma som svävar våra varv runt solen.

Sen pratade vi här hemma om det finns andra varelser där ute oxå.
Det är det ju ingen som vet egentligen.

Tänk om någon spännande Mars-gubbe skulle få för sig att komma hit och knacka på dörren här hemma. Skapligt förvånad skulle man nog öppna dörren. "Får det vara lite kaffe, kanske?"

Vi vågade iallafall somna gott när vi lade våra huvuden på kuddarna.
Utan att lägga baseballträt bredvid sängen.

I morse tittade jag återigen upp på himlavalvet.
Men av en helt annan orsak.
Jag vaknade innan väckarklockan började låta på ryska.



Det första som mötte min blick när jag slog upp mina blå. På väg för att väcka killarna stannade jag upp.

Vackert.

Bra solen!

1 kommentar:

  1. Vi gjorde samma sak på jobbet, sent måndag kväll. Spanade efter planeter. Det var en skön stund. Lite annorlunda än allt annat. Får hälsa med stjärnorna. Det sa min mor att hon gjorde ibland, från Norrland och söderut. En stund av stillhet.
    Ma

    SvaraRadera