söndag 11 mars 2012

Alla vill lyckas

Tänk dig att du som vuxen skulle få höra att du gör fel varje gång du gör något.

Tänk om du som vuxen alltid skulle få höra från dina närmaste och andra runtomkring att du är slarvig och inte tänker dig för. Att du kan göra mer eller bättre.


Tänk om du som vuxen alltid skulle få höra att "om du bara skärper dig" så skulle allt bli bra.

Tänk att leva ett liv och alltid få höra att det jag gör inte duger. Jag är inte tillräckligt bra, inte tillräckligt snabb, inte tillräckligt smart, inte tillräckligt rolig.

Tänk dig in i hur det skulle påverka dig som människa om 90% av kommunikationen från dina närmaste, chefen, arbetskompisar, vänner var negativ.
Tänk dig att det skulle fortsätta år efter år och du inte har nån möjlighet att påverka situationen eller kunna byta miljö.

Under dessa premisser lever en del barn.

Barn som lever med en funktionsnedsättning av något slag. Med ett eller flera olika sorters svårigheter som inte syns. Utåt sett ser alla dessa barn ut precis som vilket barn som helst.
Men hur mår de egentligen?

Till slut blir det de alltid hör till en sanning.
Att fast de gör sitt bästa i alla lägen så duger de inte.

Att vad de än gör så spelar det ingen roll.

För några år sedan hade vår kille syslöjd när han gick i sexan.
Man kan säga att det inte gick helt smidigt under dessa lektioner. Det var timmar med konstant skäll från lärare och "nu måste du skärpa dig" och "jag har redan sagt vad du ska göra".

Då sa plötsligt sonen en dag till mig efter ett par månaders kämpande:
"- Mamma, jag kan bli en sån som läraren tror att jag är. Men jag vill inte det. Jag vill att hon ska veta att jag faktiskt gör mitt bästa!"

Då drog vi i handbromsen. Vi släppte inte iväg honom. Han skulle inte behöva utsättas för den behandlingen nåt mer.


Men kontentan förblir densamma. Han ville inte bli en sån som han hörde att läraren trodde att han var.
Just där och då, stod våran son i ett vägskäl. Han gjorde ett val, omedvetet eller medvetet, men han hade bestämt sig.


Inget barn i världen vill misslyckas.
Alla vill lyckas.

4 kommentarer:

  1. Funktionsnedsättning eller inte, lärarna på Ljungsbro var inte höjdare precis.......

    SvaraRadera
  2. tänkvärt ingela. funderar en smula på min egen roll som lärare och elever jag mött under åren. kram

    SvaraRadera
  3. o heja mig som äntligen tagit mig tid att kommentera utvandrarmorsan (det var visst inte så värst krångligt : )

    SvaraRadera
  4. Härligt, Mimmi!
    Både att du kunde kommentera och att du tog dig en funderare. Tänkte när jag skrev inlägget att det var meningen att få folk att ev tänka till en smula.
    Kram på dig.

    Annika - Motiverade pedagoger som får barnens självkänsla att öka behövs verkligen.

    SvaraRadera