torsdag 22 december 2011

Lugnt i lägret

Nu har vi varit på resande fot i snart en vecka.

För alla nyfikna kan jag bara meddela att det fortfarande är lugnt i lägret.
Killarna har hållit sitt löfte till varandra trots denna provisoriska tillvaro.

Iallafall någorlunda.

Nu är jag snart på väg till Skavsta Flygplats för att hämta hem maken. Han är saknad och efterlängtad.

Sen är familjen komplett och julen kan göra sitt antågande.

Den kommer ju vare sig jag vill det eller inte så det är bara att gilla läget och hänga med tåget.

Jodå, jag gillar julen.
Jag tycker om lugnet. Jag tycker om närvaron med familj och nära och kära. Jag älskar barnens tindrande och förvansfulla ögon. Jag gillar att klä granen och göra pepparkashus. Jag tycker om när jag hittar ett paket och känner att just det passar mina söner perfekt. I år tycker jag tom om julkalendern på TV. Jag älskar att tända ljus och krypa upp i soffan och känna doften av glöggen och granen.

Där räcker det för mig.

Det andra kan jag på något sätt liksom vara utan.
Rivet och slitet i affärer. Känslan av alla måsten. Jämförelsen med alla andra. Alla duktiga som bakar och pyntar hela huset. All mat som ska ätas och framför allt fixas till innan. Inte klokt på en fläck egentligen hur mycket överflödig mat som ska intagas. Under så kort tid. Hur blev det så? Har det alltid varit så?

Och hur många julklappar köps bara för att det ska se bra ut?
Och hur många blir utan?

Julens högtid är en känslig tid. För många.
Min önskan är att känna mig mer delaktig och göra skillnad hos de som verkligen behöver.
Nån gång ska jag se till att den önskningen går i uppfyllelse. På något sätt.

Hur känner ni andra inför julen?
Vilka känslor väcker den hos dig?

4 kommentarer:

  1. I och med flytten i år gör vi nästan inget av det vi brukar, men det blir jul ändå. Jag skulle vilja dra i bromsen gällande inköp av alla julklappar. Att hitta den "perfekta" julklappen är inte lätt, ungdomarna har ju allt och saknar ingenting. Ganska så sjukt egentligen. Jag önskar att pengarna skulle skänkas till bättre behövande -något barnhem kanske. Och någongång skulle jag vilja bjuda in någon som i vanliga fall sitter ensam på julen - men steget dit är långt, av någon konstig anledning.

    GOD JUL Ingela, det är så roligt att läsa om ditt liv som housewife:)

    SvaraRadera
  2. Hej Annika, det är roligt att du läser och hänger med på vår resa.
    Jag önskar dig och familjen en riktigt God Jul Och ett gott Nytt År!
    Och lycka til med allt nytt i ert liv! :9

    SvaraRadera
  3. För första gången ska vi fira julafton helt själva, bara vi fyra och det ser vi verkligen framemot. Nu kan vi själva bestämma hur vi vill ha det och inte hur alla andra hela tiden haft det. Inte för mycket mat, bara det som vi vill ha och barnen vill bara mysa, sitta framför brasan o öppna julklappar i lugn o ro. Vi gör det som faller oss in på julafton, inte massa tider att passa. Det ska bli så befriande!
    God jul Jessica

    SvaraRadera
  4. Hej Jessica, låter helt underbart! Önskar er en underbar jul alla fyra och att ni får den ´julafton som ni vill ha. Ses nästa år! :)

    SvaraRadera