tisdag 13 december 2011

Lucia

Jag misstänker att Lucia är en väldigt svensk tradition.




En inbjudan damp ner hemma hos oss.
Maken är tyvärr i Riga. Så vi andra tre höll fanan högt och gick dit.
Eftersom min julkänsla inte riktigt har infunnit sig, tänkte jag att detta kan ju vara det som kan putta igång den.

Vi var bjudna tillsammans med 700 andra människor i Tallinn.
Jag hörde att vi var 300 som kom och Ambassadören med fru stod i trappan och tog i hand med alla gäster. Det var varmt, trångt och väldigt trevligt.



Det finns många Ambassader i huvudstaden.
Den största och den som har det största eventet, fick jag berättat för mig, är den Amerikanska Ambassaden. Deras tradition är att bjuda in till "4 th of July".

Sen kommer den Svenska Ambassaden som god tvåa med just sitt traditionsenliga Lucia firande. Himla mysigt!!



Innan själva Lucia visade sig bjöds det på äkta pepparkakor, glögg, lussekatter och clementiner. Mumsigt så in i Norden.




Lucia tåget kom till slut och det blev inte direkt svalare, kan man ju säga.
Men stämningsfullt och otroligt fint.

När tåget hade försvunnit ut i köket fick de applåder och på bordet byttes det ut detaljer.

Nu kom de hemmagjorda köttbullarna, prinskorvarna. Skinkan kom på en bricka och jag fick påminna mina ungdomar att använda de givna tandpetarna och inte äta med fingrarna direkt från servitrisen.

En annan bricka med kavring med en liten sillabit på kom från ett annat håll.
Vinet serverades, men julmusten uteblev. Killarna gick runt flara varv i salongerna för att vara på den säkra sidan. Men det fanns ingen julmust.

Nu banne mig kommer nog känslan ändå, för sen åkte vi hem och nu ska jag göra egna köttbullar!

Hoppas ni alla har haft en underbar, mysig Lucia!!

2 kommentarer:

  1. ÅHHHH.... Vad avis jag är.
    Har missat alla Lucior live idag.
    Möten tar tid och plats.
    Hörde frän tv kl. 18.00 under tiden jag lagade mat.
    Ma

    SvaraRadera
  2. Hej bästa vännen...vad mysigt det låter. Kommer ihåg när vi var på Svenska Ambassaden i Beijing för Lucia-firande. --Så man blir tårögd när man inte är på hemmaplan o när dessutom äldsta sonen var med i lussetåget så det blev det några fler tårar.
    Och som sagt, varmt blir det!
    Och idag har vi haft ett mysigt firande på jobbet utomhus kl 15.00 o mitt i en sång blev avbrutna av ett muller.
    --titta där, skriker några barn o så kommer en flygplansformation som en gran rakt över oss.
    --har ni beställt detta, undrade föräldrarna? -Självklart, sa vi! o smålog. Snacka om timing.
    Hoppas du nu fått lite stämning, här börjar det infinna sig. Har precis kokat citronkola,knäck o ischoklad så nån jäkla stämning har man väl, hihihi!
    Kram på dig kompis o hoppas vi ses!
    Lena...

    SvaraRadera