torsdag 1 september 2011

Lilla Vit har bytt körstil

Idag har alla estniska barn börjat skolan efter tre månader långt sommarlov.
Alla uppklädda till tänderna. Och ¨då menar jag verkligen uppklädda.
Slips, väst, vit skjorta, pressveck, klänning och lackskor. I alla åldrar. Samt att varje barn köper en liten blomma till sin lärare första dagen.
Polisen har stått i nästan varenda gatukorsning och sett till att barn inte gått mot röd gubbe.

Själv har jag varit på Svensk.frukost idag. En o annan nordisk kvinna oxå. Det viktigaste är att vi pratar svenska. Så sex tjejer från Sverige, fem från lunchen igår samt ytterligare en. Två danskor, varav en är gift med den svenska ambassadören, och en finska.
Jag blev presenterad som ny i Tallinn och skakade hand med ambassdörs-frun.
-" Och i vilken egenskap är du här?"
Märker tydligt att jag känner mig som ett litet bihang.
Jag berättade att min man arbetar här i Tallinn för Rimi.

-" Jaha, då vet jag. Ambassadören har läst nyheterna på nätet att Rimi har fått en ny chef. Ett pressmeddelande har gått ut."

Vi är alla bihang till våra män, och det som känns så himla skönt är att jag har absolut ingen aning om vad alla dessa fina tjejer har sysslat med i Sverige. I livet innan. Vi umgås ändå. Hur naturligt som helst.
Ericsson, Swedbank, Ambassaden och så Rimi var representerat idag av sina fruar.

Lilla Vit har konverterat till stadsbil!
Oj, så aggressiv. Vad har hänt?
Kör som en galning mellan filerna. Blinkar och gasar och bromsar mellan alla rödljus.
Här blir man omkörd på insidan och får böter om man inte släpper fram gångare på övergångsstället.

Förstår varför de flesta har automatväxel.



3 kommentarer:

  1. Skoluniform eller....

    Lilla vit börjar känna sig hemma. Jättehäftigt att lilla vit hänger med i utvecklingen. Programerad att hitta hem har jag förstått. Men hitta bort, det är stort.

    Ha så roligt med alla "bihang" (vilket tråkigt ord. Ni är ju jätteviktiga. Era män skulle inte klara sig utan er. Tänk vad tråkigt de skulle ha i främmande land. Ingen hamn att vila i. Och hur skulle de klara sina barn utan mammor). Sträck på dig och le.

    Ha så roligt med alla nya bekanta som lever under samma villkor. Njut av allt roligt och spännande. Lämna allt annat. Det är bara att gasa och blinka.
    Ma

    SvaraRadera
  2. Häftigt nya upplevelser. Instämmer till 100 % med föregående inlägg. Upplev och var med i "Lilla Vits" nya liv.

    SvaraRadera
  3. Underbart att lilla vit har acklimatiserats sig i stadstrafiken och även dess matte. Låter urspännande med alla dina häftiga upplevelser och nya möten! Som sagt...ta in allt nytt och kör. Skulle hellre säga sidekicks än bihang, precis som Ma, hur skulle de fixa sitt utan er som medhjälpare vid sidan. Sen finns det ju bara en som du också...glöm aldrig det! kram kram Karin

    SvaraRadera