måndag 26 september 2011

Låt killen spela fotboll!

Vår 14-åring bara älskar fotboll!

Det har han gjort sen han var en liten knatte. Och det är ju ett tag sen.

Han har spelat i ett och samma lag sen han var 5-6 år och har banne mig inte missat många träningar sen dess.

Nu har vi flyttat och han ville inget hellre än att börja i ett lag även här.
Vi hittade en klubb och killen samt hans lillebror började träna.
De spelade in sig båda två i sina respektive lag och tränaren erbjöd dem att skriva på papper.
Sagt och gjort!

Och som 14-åringen har väntat på att registreringen ska gå igenom nån gång.
För det var inte så himla enkelt som vi trodde.
Att byta klubb inom Sveriges gränser är smidigt, men att flytta utomlands och byta klubb är inte så värst smidigt.

jag tror vi har skickat in mer papper och kopior på papper än vad jag och maken behövde för att få våra ID-kort.
Så från klubben i Sverige till klubben här i Tallinn, till estniska fotbollsförbundet för att sedan hamna hos FIFA. De behöver veta varför sonen spelar fotboll i denna klubben, varför vi har flyttat hit, varför maken har fått jobb här, är vi verkligen hans föräldrar, är han verkligen född -97, vad gör hans mamma i Tallinn mm mm.
Jösses!

Jag förstår att denna granskning behövs i fall där barn riskerar att kidnappas från länder där det finns människor som kan tjäna pengar på sådana här affärer. Jag förstår att en viss säkerhetskoll behövs.

Men just nu har jag bara en helt vanlig kille som faktiskt är min son och som är här på helt lagliga grunder och som bara önskar en sak.
Att få spela fotboll!

Lillebror klarade sig med en ynka liten dag för att undkomma denna hårda granskning. Detta gäller ungdomar mellan 12-18 år och han fyllde 12 dagen efter registreringen gick igenom. "Grattis på födlesdagen" skrev tjejen från FIFA.


Så vi fortsätter att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar