onsdag 14 september 2011

Missing work

Igår blev jag varse om vad som händer när eleverna inte har gjort sina läxor.

Hur jag blev varse det är en djupt bevarad hemlighet.

Men så här går det till när elever har glömt sin läxa, inte har börjat på sin läxa, bara har gjort en del av läxan eller har gjort den men inte lämnat in den i tid. Typ kanske har gjort läxan men inte har haft det ämnet under dagen och just därför glömt att lämna in det till resp lärare.

Då skickas det ett mail av läraren.
Inte bara hem till familjen. Utan raka spåret även till skoldirektören samt till rektor.
Och i det mailet finns information om elevens "Missing Work".
Samt att läraren berättar att detta inte är okey och att läraren förväntar sig att detta inte blir en vana.

OOpps!

Jag som är från Landet Lagom och har gått i Landet Lagoms skola, där även mina barn har gått, känner att detta är lite väl hårda bandage.

Som förälder förstår jag meningen med detta brev. Jag fattar att
det inte är ok att strunta i läxorna.
Men när jag ser att barnen verkligen gör sitt bästa känns det lite i mammahjärtat.

Detta har fått mig att tänka till. HUr ser värleden ut egentligen?

Är det Sveriges barn som det är synd om? Som inte lär sig hur världen egentligen ser ut? Som inte får lära sig värdet av hårt arbete och att visa respekt för andra? Som att om jag inte gör detta så påverkar det faktiskt andra människor?

Eller har Sveriges barn det bra? Att barnen får göra det i sin takt på sitt eget vis? Om jag inte vill göra det idag, så gör jag det imorgon?
Om andra blir påverkade om jag inte har gjort det jag ska är deras problem, inte mitt.


Jag är kluven!
Vad är eget ansvar egentligen?

3 kommentarer:

  1. Hej Ingela!
    Det är en intressant fråga du ställer, om du har möjlighet så gå in på svt.play och se gårdagens korrespondenterna. Det ger ytterligare en dimension.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Det är nog bra med lite hårdare tag - tycker jag. MEN - att skicka även direkt till skoldirren verkar lite onödigt - även ur dirrens synvinkel. En himla massa jobb för denne torde det bli? Här i Sverige har nu just en ny skollag börjat gälla. Den innebär faktiskt lite tuffare tag - och fler rättigheter. Varje gång ett barn inte klarar godkänd kurs måste rektorn utreda och åtgärda. Det är skolans skyldighet att ALLA klarar av godkända kurser i skolan. DET tycker jag är bra!
    /Sara E

    SvaraRadera
  3. Det bästa med det här sättet som de jobbar efter här i Tallinn är ju att inga barn kommer på efterkälken. Alla barn känner att de är sedda. Att det de faktiskt gör räknas.
    I Sverige tror jag inte alla barn känner att lärare har koll på vad de kan och inte kan.
    Och så går de ut grundskolan utan att få godkänt i alla ämnen.

    SvaraRadera