fredag 2 september 2011

Sopa skolgården

Tider är viktiga att passa anser jag.

Det anser killarnas skola oxå. Och det har killarna verkligen blivit påtalade om.
Skolan börjar 08.40 varje morgon. Släntrar man in 08.41 får man genast gå till rektor och förklara sig.
Och sen har man en hel skolgård att sopa.
Samma sak gäller alla lektioner under dagen.

På schemat står det att lektionen börjar 10.14.
"-Ah men tänk om min klocka är 10.14, men skolans är 10.15? Måste jag till rektorn då?"

Lite småstressig känsla för både barn och vuxna faktiskt.

En morgon som detta var det riktigt nära att båda sönerna hade en skolgård framför sig att städa.
Igår började alla barnen skolan här i Estland vilket betyder att det är fler bilar på vägarna.
Det märktes redan utanför vår grind som gränsar vårt område till vägen.
En sträcka som vanligtvis tar ca 2 minuter att köra tog imorse 15 min.

Något små stressig känsla i bilen kändes.
Ringde en av de svenska mammorna  ( vilken tur att jag hade fått numret ) och bad henne meddela The homerun classteacher, mentorn, att vi är på väg.
-" Jaha, då får de sopa skolgården!" var hennes direkta kommentar och skrattade. Det gjorde inte mina barn.
Skrattade alltså.

Vi anlände skolan 08.37 och då upptäckte lilleman att han har glömt skåpnyckeln!

Ner till kontoret ¨på skolan och be om ursäkt och förklara att nyckeln ligger hemma.
Allt löste sig och han fick låna en extranyckel.


Och slapp sopa skolgården!







2 kommentarer:

  1. Så skönt för Calle och Adam att de slapp sopa. Det var värst vilka stränga regler! I och för sig är det ju viktigt att lära sig passa tiden men.... Hoppas ni får en skön o ledig helg tillsammans. Kram Ulla

    SvaraRadera
  2. Men i detta fall borde det ju va mamma Ingela som hade fått sopa! Men visst, bra att barnen får lära sig att passa tider!
    Ha en bra helg, nu åker vi till Stockholm o springer Tjejmilen
    /Kram Sara E

    SvaraRadera