onsdag 31 augusti 2011

20 tjejer och jag

Min första IWCT lunch. Ever.
Dresscode liksom?

Jag blev upphämtad vid skolans parkering av en mamma.
Hon har varit med några år. Känns bra. Hon får svara på så många frågor. Allt ifrån hur man betalar med sms för att parkera till hur de gjorde för´att bevisa att deras barn är deras barn. För det är viktigt, annars får vi inget estninskt id-kort. Och utan ett sånt kort finns man inte.

Tillbaka till lunchen.
Vi parkerade mitt i Gamla Staden och gick in bland torg och gränder. Kände igen mig sen i lördags när vi tog vår enorma cykeltur.
Väl framme gick vi in på restaurangen och där var det reserverat 20 platser. Vi var ganska tidiga så vi kunde sätta oss i lugn o ro. Det är liksom skönare att vara på plats och hälsa på de som kommer lite senare, än att vara den som kommer sent och måste gå runt o hälsa. Tycker jag.

Till slut var vi 20 tjejer i alla åldrar och många länder representerade. Mexico, Tyskland, Danmark, USA bla och fem tjejer från Sverige. Varav tre av oss hade våra makar i Sverige på jobb just nu. ( Varför flyttade vi liksom? :) )

The President of IWCT hälsade oss alla välkomna, gamla som nya ansikten. Sen kunde vi börja äta. Och prata. Och som jag behöver öva på att prata. Herregud, så usel jag är! HUr svårt kan det vara?

En lista gick runt på olika aktiviteter för hösten som vi kunde "signa up" oss på.
För egen del hoppade jag över "Card-making" och "Choir".  
Blev faktiskt förvånad själv, men jag skrev upp mig på "Cooking"......i tron att det betydde att vi ska lära oss laga mat. Haha! Så lurad!
Det betyder att vi ska turas om att vara i varandras hem och the host ska då stå för måltiden och de andra bara hjälpa till.
"Is it okey whith pancakes?" blev min följdfråga då.

En utflykt till en sommarort som heter "Haapsalu" stod oxå på schemat. Med slottsgudie och lite lunch.
Precis i min smak!

Sen skrev jag upp mig på "Pilates" oxå. Underbart att kunna träna två ggr i veckan. Hoppas jag.....

Efter det var lunchen klar.

Gick därifrån med lite mer kontakt med svenskorna. Och deras telefonnummer. Och imorgon ska vi äta Svensk-frukost ihop.
Hittar inte dit heller.

Maken frågade när jag har möjlighet att vara på banken imorron.
"Absolut inte mellan 9.00-11.00 för då är jag på frukost möte."







5 kommentarer:

  1. Roligt Ingela! Snart är kalendern full ska du se. Då gäller det att kunna proritera. Snart är du van vid det engelska språket och hämningarna börja släppa. Då kommer konversationen gå av bara farten. Ha en god frukost i morgon och lycka till på banken. Kram svärmor

    SvaraRadera
  2. Heja Ingela...frukostmöte! Helt i min smak, klart man inte kan gå till banken då, vad tror han egentligen maken?
    Låter som du har det ganska bra om dagarna. Det är så underbart att läsa om era bravader.
    Ha det bäst, bästa kompis o ge maken en kram!
    Hahaha...vad gott jag skrattade när jag läste slutet.
    Kramar, Lena

    SvaraRadera
  3. Underbar läsning....det börjar bli stressigt för dig o hinna med alla trevliga träffar.
    Skrattar o läser, det är kvällens höjdpunkt att titta in o se vad som hänt hos er.
    Ha de nu så bra! Kram på dig Loisan

    SvaraRadera
  4. Härligt med nya vänner Ingela!
    Pilates!!! Gilla!!! Underbar träningsform...
    Kram ninni

    SvaraRadera
  5. Hej Ingela .. härlig läsning att läsa om era äventyr i Tallinn, ni verkar ha det bra !! mycket nytt o spännande.. smått som stort, må så gott kram gita

    SvaraRadera