onsdag 24 augusti 2011

The real housewifes of Tallinn

När jag i dag lämnade två killar i skolan mötte rektorn oss i grinden. Hälsade på oss alla tre och log.
Han står där varje morgon och tar emot personligen.
-"God morning, X". Och kommer ihåg namnen.

Är inte det ganska trevligt så säg?

Väl inne på gården innanför grindarna står en vakt. Enligt det som sades på infomötet i förra veckan så måste barn o förldrar vara beredda att legitemera sig inför denna vakt om han misstänker att vi inte har där att göra.

Och nu förstår jag lite grann varför denna vakt överhuvudtaget behöver existera. Tvärs över gatan precis där vi parkerar bilarna, finns ett litet grönområde. Och på denna lilla plats finns små ruiner av hus och träd. Och där inne bor de som inte har nån annan stans att gå.
Men det finns säkert andra skäl till att den vakten finns oxå. Han behöver tex ett arbete. Han har nåt att göra.

"Lilla Vit" är iaf verkligen "Lilla Vit" på denna parkering. Där finns Mercedes, Volvoar, stadsjeepar och så "Lilla Vit". De skulle kunna äta min bil till frukost om de ville.

På eftermiddagen när jag skulle hämta mina två tuffingar såg jag två andra S-registrerade bilar. Smart som jag är,  :) , väntade jag in chaufförerna till dessa och stod lite nonchalant  hängande på ena benet på gården.
De kom närmare och jag hejade på dem. De två mammorna stannade och vips hade jag fått en mailadress som jag ska använda för att få vara med på deras nästa mysiga Sverige-frukost som de anordnar en gång i månaden.
Annars frågade jag dem om vad de gör på dagarna och vad de använder istället för cremefraiche o gräddfil som inte finns här.

Då svarade de så här.

Mamma 1: "- Jag har spelat tennis, varit och vaxat benen och tagit hand om fötterna."
Mamma 2: "-Jag har bara varit hemma, eller så åker jag o shoppar.

Och det de använder istället för cremefraiche o gräddfil heter Hapukoor i olika fetthalter som finns i påse i kyldisken.







4 kommentarer:

  1. Hej kära sonhustru!
    Vad glad jag blir att höra att du redan fått ett par nya svenska kontakter. Det måste kännas skönt så här i början. Spännande med Sverigefrukost. Undrar just vad den bjuder på? det måste du berätta om när du varit där. Kram Ulla

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du fått kontakt där borta! Själv har jag idag hittat min plats på en ny massagebänk. El. egentligen var det en undersökningsbrits på jobbet. Men - det ska bli en riktig bänk så småningom. Jag kom på att en av våra sjukgymnaster är massör, så idag var det premiär. Jäklars vad hon hittade "godsaker", vi får se hur det känns i morgon. (Unna dej du att gå o spaa dej om dagarna som de andra lyxfruarna- det är du värd)/Kram Sara E

    SvaraRadera
  3. Du ser, det händer nya saker hela tiden. Då har du ju en frukost att se fram emot. Ja tror det kommer bli toppen år. Kram på dig Loisaan

    SvaraRadera
  4. Jag är impad av dig Ingela. Du är modig som tar tag i det hela och skaffar dig nya bekantskaper. Du och familjen kommer ha det jättebra. Kram Anki :-)

    SvaraRadera