onsdag 17 augusti 2011

Funderar gör jag.

Går här och funderar lite grann.
Undrar hur ,många oskrivna regler och lagar som finns här i Tallinn som vi inte har nån aning om?
Sådana som finns i Sverige och som vi bara tar för givet gäller även här.

Har fram till nu gjort några iakttagelser.
Den första är att här finns ingen lag om att barn upp till femton ska ha hjälm när de cyklar.
Har en överlycklig elvaåring. Måste hitta en bra motivering om han ska använda den

Den andra är att jag o esterna som var här imorse inte har riktigt samma syn på vad som är rent eller inte. Jag visste inte att jag var så petig.  En ny insikt. De gjorde det jag bad dem om. Inget annat. Och tyvärr missade jag att visa dem facket där tvättmedlet ska vara när man tvättar. Huvva!  Förresten, jag har kommit på det.!!!
Städarna gjorde bara det jag sa till dem att göra. Jag som svensk är nog van att då görs det kanske lite mer.
Säger jag skura toaletten så gör de bara det här.. I Sverige hade nog städare tagit hela rummet om ni förstår hur jag menar. Sa jag ta lådorna invändigt så blev det bara det.

Så är det nog över lag har jag förstått för estninska arbetare. Säger chefen så, så gör jag så. Men inget annat.
Och chefen är chef. Blir behandlad på ett sådant sätt. Så självklart blev det som det blev vad gällde städningen här hemma idag.
Inget konstigt alls plötsligt.

Vidare undrar jag om de satte dit allt rätt i diskmaskinen när de hade rengjort den. För när jag skulle sätta på den upptäckte lillebror att det rann vatten ut på golvet.
Jag ringde kvinnan vi mötte igår och hon ser till att en "Fixman" dyker upp imorron kl. nio i morron bitti.

Nu har jag hittat stekpannan som vi skulle ha till lunch. Att steka maten i alltså. Blev middag ist.




7 kommentarer:

  1. Skönt att höra att ni är på plats. Jättekul att följa dig och familjen på bloggen. Kramar Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Följer din blogg slaviskt, sedan rapporterar jag vidare i familjen! Martin saknar din son, kommenterade senast i morse " längtar faktiskt till skolan för att träffa alla kompisar, men Calle kommer inte att vara där.." Lycka till med allt ni tar er för! Kram Caroline

    SvaraRadera
  3. Caroline - hälsa till familjen från oss. Calle framförallt till Martin. Roligt att ni hänger med oss liksom. Kram tillbaka.

    SvaraRadera
  4. Så skönt att höra att ni är på plats - o lite menkelimang lär det nog bli. Lite av charmen med att möta en ny kultur väl?
    Jag har ju tex förmånen? att ha en rumänsk tandläkare - o det kan ju göra lite ont... Ha de gott
    /Kram Sara E

    SvaraRadera
  5. Ja, tänk så olika vi tänker o gör?! Härligt att det åtminstone händer det som händer. Ibland kan det ju liksom dröja lite innan fix-mannen fixar liksom...Verkligen roligt att följa dina bestyr. Må så gott, krama om fam!//Karin

    SvaraRadera
  6. ingela, jag vet inte varför men jag blir tårögd när jag läser det du skriver..du låter alltid så possitiv och jag beundrar er verkligen som vågar lämna trygga sverige för något helt annat! och creds till mina fina kusinbarn, hoppas ni kommer trivas! hela familjen följer erat äventyr! kärlek till er <3

    SvaraRadera
  7. sara - haha! ja, rumänska tandläkare gör kanske lite ondare.

    Karin - Kul att du hänger med oss. :)

    Maja - Tack ska du ha. Gråta behöver du inte göra. Le lite ist åt alla våra bravader som vi utsätts för. Hälsa moster och hela familjen från oss. Kärlek tillbaka!

    SvaraRadera