lördag 25 februari 2012

Pick för att inte bo i Narva!

Ok, nu har jag varit i Narva, precis på gränsen till Ryssland, i cirka åtta timmar.
Och jag förstår fortfarande inte vad Karl XII hade här att göra för typ trehundra år sedan. Mer exakt den 19 november år 1700.
Stackars land. Stackars människor. Vad de har varit med om just här. Historisk mark.

Jösses....
Jag lider ännu av en smärre chock över att se hur dessa människor faktiskt har det. Hur de lever.

På dessa bilder ser man kön för de som ska över till andra sidan bron. Där Ryssland finnes. Att stå där med kamreran i högsta hugg kändes nästan lite brottslig. Och jag undrade om nån vakt skulle komma och ta mig i nacken.

Först ska man in genom denna grå byggnad och sen ska man passera tullen. Och sen över bron.
Inte helt smidigt alla gånger har jag hört.
Dessa bilder skiljer sig en del från mitt förra inlägg och jag vet inte om det känns helt ok eller inte. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Kontrasterna är enorma.






2 kommentarer:

  1. Nej detta var ingen "hit"-stad precis, ett elände när man skulle igenom tullen till Ryssland. Om man säger så var det MYCKET papper att fylla i innan vi kom igenom. Pust!!!
    Lena...

    SvaraRadera
  2. Åh, kände du igen dig Lena?
    Nej, det här var faktiskt ingen trevlig stad.
    Så ni åkte på denna bro mellan Estland och Ryssland?
    Mellan borgarna i respektive land?

    Kram kram!

    SvaraRadera