onsdag 22 februari 2012

Lagom är väl bäst

Asså, hur många böcker om mat finns det egentligen?

Man kan tro att det är varje kändis eller artist skyldighet att ge ut en egen kokbok. Eller bakbok.
Att de liksom inte är riktiga kändisar förrän kokboken har kommit ut.
Hur många såna böcker finns det plats för på marknaden?
Sen har vi alla dessa olika matprogram som visas på tv:n.
Jag är så himla trött på alla nya dieter: man ska inte äta fett - man ska äta fett- man ska inte äta godis- man ska låta bli socker- man ska låta bli pasta- man ska inte äta bröd- man ska inte äta för mycket frukt.

Är inte lite lagom av allt det bästa alternativet?

Samtidigt som markanden gödlas med kokböcker, så fylls även tidningar, media, bokhyllor med alla dessa olika träningstips till var och en.
Träning som passar just dig och din kropp. Träning som passar just din ålder.
De kända mammorna som numera ger ut en egen "Så kom jag i form efter graviditetn bok".

Nu sticker jag ut hakan en bit och säger att jag är så himla trött på allt detta.
Jag tror inte att allt detta bara är till godo. Jag är rädd att detta ger en del människor dåligt samvete. Ännu mer än vad de redan har.
Jag vet tex att jag inte är en höjdare i köket, och det räcker att titta på ett av dessa matproigram så får jag ytterligare bevis på det.

Och det här med träning eller inte träning ger oxå dåligt samvete.
Man vet innerst inne att man behöver röra på sig. Men man hittar alltid skäl till att slippa.
Och det finns ingenn annan på hela jorden som kan få en annan att börja träna. Den insikten och viljan måste komma från presonen ifråga själv.

Viljan till förändring finns bara hos var och en själv.
Vad det än gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar