måndag 9 januari 2012

Inte som planerat

Idag börjar skolan igen här i Tallinn.
Efter ett tre veckors långt, välbehövligt lov är det nu dags att börja ställa väckarklockan igen.

Hur skönt och mysigt än lovet har varit så är det riktigt bra med rutiner. Och såna är svåra att följa när man är ledig. Iallafall hos oss.
Så att vardagen kommer åter är faltiskt ett ganska välkommet inslag i vårt liv.



Efter lämningen idag var det meningen att vi svenskor skulle ha " svenskfrukost ".
Som jag har saknat dessa fikastunder!
Det är så himla trevligt att träffas och bara mötas och snacka lite. Hade sett fram emot och ses igen.

Det känns lite märkligt att byta det svenska livet mot det estniska. Vi var i Sverige nästAn två veckor under lovet. Och när jag kom tillbaka hit där jag bor just nu kändes det som om jag bara tryckte på paus-knappen från Sverige livet. Inte från själva livet så klart. För det rullar ju på som sjutton med både liv och sjukdomar här med. Men iallafall.

Och när jag kommer till Sverige nästa gång trycker jag bara på "play" igen och tar vid där jag slutade senast på något märkligt sätt.
Ja, konstigt känns det i vilket fall som helst.

Just nu sitter iallafall de andra svenskorna på ett cafe i ett vackert snötäckt Gamla Stan. Med varsin kopp kaffe eller te och värmer sig.
Tallinn är enormt vackert i snöskrud!


Jag fick åka hem med en hängig kille igen. Stackarn.
Så vi fikar hemma istället. Eller åtminstone jag.
Killen ligger och vilar. Sånt e livet. Bara att gilla läget, liksom.
Vi tar nya tag i morgon.




Vy från våran ytterdörr och snett mot havet. Jag har redan varit ute och skottat en gång idag.




Kaffekoppen och vy från köket ut mot baksidan. Inte så mycket vy iofs. Mest kaffekopp.

2 kommentarer: