lördag 14 januari 2012

Hittat en diagnos

Från Vårdguiden:

"Hortons huvudvärk

Allmänt
Hortons huvudvärk kommer plötsligt, är mycket intensiv och sitter kring det ena ögat. Den är ovanlig och ofarlig, men väldigt besvärlig.

Oftast får man sjukdomen en period varje år, till exempel vår eller höst. En del får ont i längre perioder, ibland längre än ett år. När man har en värkperiod är det vanligt att ett anfall utlöses av stress eller små mängder alkohol.

Fler män än kvinnor får Hortons huvudvärk. Den börjar vanligtvis i 20-30-årsåldern och brukar gå över i 65-årsåldern. Orsaken till sjukdomen är inte känd.

Symtom
Det är vanligt att man får en pulserande och kraftig värk bakom ena ögat som varar i mellan 15 minuter och tre timmar. Värken kommer och försvinner plötsligt, men den brukar komma samma tid på dygnet och oftast på natten. Det brukar göra mer ont när man ligger ner."


Där har vi det!
På pricken faktiskt.

Nu vet jag!
Det känns bra.
I mitt fall utlöstes det nog i samma veva med killarnas alla sjukdomar och skolstart och allt vad det var för några dagar sedan.

Hoppas på den lindrigare formen och att anfallen inte blir så många till.
Nätterna är värst.
Jag känner igen denna huvudvärk från för några år sedan. Så jag har haft den förrut, vet jag.

"Ovanlig, ofarlig men väldigt besvärlig"
Det är jag det. Eller iallafall min huvudvärk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar