tisdag 30 april 2013

Från havet till grillen

Nu är klockan 22.30 amerikansk tid.
I morgon vid den här tiden sitter vi på planet till Frankfurt. För en snabb mellanlandning på en timme för att sedan flyga vidare mot Tallinn.
I Sverige har man firat Valborgsmässoafton denna kväll. Hoppas föräldrar har haft koll på sina ungdomar. Mycket kan hända under en valborgskväll.

I morse när vi anlände till makens farbrors hus hade han flaggat svenskt. Tror inte det var för kungens födelsedag eller för Valborg faktiskt. Tror det helt enkelt var för våran skull. Så himla mysigt.


Vi satt i hans uterum en stund. Med ödlorna springande runt fötterna och kalkonerna springandes i buskarna. Vi visade honom lite bilder från vår tid i Tallinn som vi hade med oss. 




Efter ett tag var det dags att att träffa Annika, Matt och Andrew för en liten lunch på ett urmysigt ställe som hette River Grill. Den låg liksom uppbyggd på en slänt precis vid en flod som heter Tomoka River.



Kallt möter varmt

Jag beställde in en sallad som jag inte riktigt visste vad det var för nåt. 
"It's different", sa kyparen bara. 
"Ok", sa jag.



Och nog var den lite annorlunda allt. En hög med majonäs och kyckling, en hög med majonäs och tonfisk och en hög med majonäs och krabba. På en bädd av sallad. 
Den var helt ok. Det är en av tjusningarna med att åka utomlands känner jag. Andra matkulturer. Man får se och prova på andra rätter, andra sätt att äta. 
Här i USA äter man tex mycket med händerna, har vi märkt. Ibland får man inte ens bestick. Bara en servett.
Jag har också lärt mig att det anses oartigt att använda tandpetare vid matbordet. Sådana finns inte ens att tillgå vid matbordet. På sin höjd kanske det finns att få när man är på väg ut ur restaurangen.
Jag har även förstått att det anses oartigt att ta av sig skorna när man kommer hem till nån. Mina fotbaciller ska inte nån annan liksom lida av. 


Wahoo i marinad

Och så denna Wahoo. 
På nåt sätt har denna firre gått som en röd tråd genom hela vår Daytona vistelse.
Man kan säga att vi har följt hela dess resa från livet i havet i lördags,  tills dess att den hamnade på grillen ikväll. Filead och klar.




Men så otroligt god fisk. Har nog faktiskt aldrig ätit en godare fisk.
Igår kväll åt jag en Dolphin på ett  ställe här i Daytona. Inte en sk flipperdelfin, utan en annan sort. Den kan slänga sig i väggen. 


Det bästa man har sätter man på bordet
Det gäller bara att ha ett tillräckligt stort bord så är ju detta en förträfflig ide. Att sätta babyn mitt på bordet på en bricka som kan snurra. Sen har ju bebisen hur mycket som helst att titta på samtidigt som mamma och pappa äter.

Nu är det dags att nanna. Sov så gott allihopa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar