söndag 30 oktober 2011

Fotbolls morsa

Under dessa två månader i Tallinn har jag fått äran att se en väldigt massa bra fotboll.

Utan att ha fattat ett dugg vad varken spelare, tränare eller föräldrar har skrikit till varandra.

Och bara genom att ha varit där på kanten själv massor av gånger så förstår jag vad det är mina söner har gått igenom. Eller går igenom. Varje träning. Varje fotbollsmatch.

Inte fatta någonting! Liksom bara se o lära. Ställa sig sist i ledet för att se hur de andra gör först.

Men nu så har min estninska ordlista vuxit en smula. Även sönernas. Skam den som ger sig.

Nedan följer en liten men ack så god härlig lista med små viktiga ord:

Appi - Hjälp ( var absolut det första jag lärde mig, och hjälp är ju lite passande!)
Mängi - Spela
Laks - Börja/starta
Jalgpallie - Fotboll
Minu - Min
Jaata - Jag tar'n
Kaasi - Hands
Mäja - Våran
Out - Inkast


Sådärja!

Det trodde jag inte för ett halvår sen att jag skulle kunna.

2 kommentarer:

  1. Häftigt med lite språklektion. Det kan vi ha nytta av när vi besöker Tallin nästa gång. Jag skrev ett svar på min blogg om instrumentpanelen. Hälsa alla!

    SvaraRadera
  2. Tack för svar, Elsa!
    Jag vet inte heller vad det var som strulade, men nu verkar allt vara i sin ordning igen, tror jag.

    maken hälsar tillbaka.

    SvaraRadera