torsdag 27 oktober 2011

Väljer att chilla o peta naveln

Efter ett par dagar utan x-box och Fifa 12 måste det tas igen.
Jag misstänker att det blir en soft dag idag.




Det är torsdag och tvättmaskinen går varm. Eftersom vår tvättmaskin bara är halv så får vi tvätta i stort sett hela tiden.

Dagarna i Sverige har mättat oss med enorma intryck, känslosvallningar och ...kaffe.
JAg har full förståelse för att vi är ganska så trötta en dag som denna. ( trots kaffet!)
Att då ta sig en liten chillardag är inte helt fel.
Till och med sunt, känner jag. För oss just idag.
Vi tar dagen som den bjuder på.

Just nu är det x-box som vi har valt att göra.

Vi har alla val att göra. Vad det än gäller.
Att säga: "Jag hade inget val" finns inte. Vi har alltid ett val!
Säger man ja till något säger man automatsikt nej till något annat. Eller tvärtom.

Att göra val och sen stå för konsekvenserna är livet, kan man säga.
Vad det än gäller för val.
Självklart uppstår situationer som känns övermäktiga och det skulle vara skönt att kunna skylla på nån annan. Men det är alltid jag som väljer hur jag ska agera när det händer.
Väljer jag att möta det med ilska?
Eller väljer jag att möta det med rädsla, ömhet, glädje, förvåning?
Det är mitt eget val. Mitt ansvar. Ingen annans.

Vi gör alla tokiga val ibland. Ioch med att det är mitt eget ansvar så har jag ingen att skylla på.

Den perfekta människan finns inte och när den insikten satte sig hos mig så inföll sig en känsla av frid på något sätt.
Jag är nyss fyllda 40 år och det tog lång tid för mig att acceptera att vad jag än gör så kommer det alltid att finnas folk som misstycker, har åsikter och dömer ut mig.

Då intalar jag mig att det egentligen säger mer om dem själva än om mig.

Oj oj, det blev ett långt försvarstal om varför vi väljer en soft och chillardag idag. Om nån nu skulle tycka att det är konstigt och urbota dumt av oss att välja x-box när solen skiner ute så grant.


Mina vänner, jag önskar er alla en dag med ett skönt flöde och lätta val!

2 kommentarer:

  1. Härlig filosofi du förmedlar.
    Borta bra och hemma bäst.
    Ma

    SvaraRadera
  2. Vad enkelt och klokt det låter, men ack så svårt ibland/Karin

    SvaraRadera