onsdag 26 oktober 2011

Reflektionsdax



Denna skylt rakt framför näsan i en timmes tid.
Jättebra i all ära. Men helt ärligt talat, vem skulle hinna med att göra allt detta i rätt ordning i skarpt läge??

Några dagar i gamla Svedala har gjort mycket gott. I både själ och hjärta.
Svärmor o svärfar har fått känna på hur det är att ha vår familj som långliggare ett par dagar.
Tack så hjärtligt för allt!

Kaffe och underbara fikastunder. Träffar, födelsedagar, middagar och till och med lite fest blev det på lördagkvällen/natten. :) Underbart med människor som sprider glädje och kärlek.

Dessa dagar har fått mig att tänka lite. På olika saker.
Det första som slog mig var att i Sverige lyser det i alla hus. Mycket! Lampor överallt tända.
Här i Tallinn är det inte så. Mycket mörkare i husen. En liten lampa i det rum som man befinner sig i lyser lite diskret. Eller inte ens diskret faktiskt. För det vanligaste är nog att det bara finns en lampa och den hänger oftast i taket. Den lyser inte särskilt diskret. Pengar till fler lampor finns inte, än mindre att ha de tända.

Det andra som jag har tänkt på är att det har gått två månader. Och under dessa månader snurrar jorden kring sin axel var man än befinner sig i världen. För alla såklart. Alla kämpar vi för att vardagen ska fungera.
På alla möjliga olika sätt. I alla familjer.
Människan är ett otroligt flockdjur egentligen. Men ändå på samma gång otroligt anpassningsbar.
I en ny och ovan miljö kan vi lätt hitta egna rutiner som passar. Och på den vägen hittar vi ett helt nytt liv som fungerar precis lika bra som livet tidigare.

Efter två månader i Tallinn var jag en sväng i huset hemma i Ljungsbro.
Kändes som igår. Märklig känsla.
Körde med svärfars bil runt en del och det kändes precis som om jag aldrig varit borta. Märkligt!


Från dörr till dörr tog det fyra timmar från svärmor o svärfar i Ljungsbro till hemmet i Tallinn. Nästan som till min bror i Karlshamn. Eller till min far i Floda.
Ingen tid alls egentligen.

Vi förlorar en timme på vägen över havet och snart är det dags att tända lilla lampan här hemma.



I söndags förmiddag, jag och lillsonen på en underbar promenad genom Ljungsbro längs Göta Kanal.


Om knappt två månader är vi tillbaka igen. Men innan dess väntar vi in gäster i fulla muggar.

Och vardagen ska fixas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar