torsdag 16 augusti 2012

Så här funkar det

Jag behöver en läkartid till min son.
Jag mailar en av kontaktpersonerna på det sjukhuset vi tillhör.
Hon mailar tillbaka att med den här sortens fråga ska jag ringa till ett annat sjukhus. Hon bifogar numret.

Jag ringer dit. En kvinna svarar.
Jag presenterar mig och frågar om hon kan engelska. Det kan hon inte, försår jag att hon säger på estniska. Varpå hon plötsligt börjar prata tyska. (?)
Iochförsig är det lättare att förstå hennes tyska och hon frågar vad som är problemet.
Jag berättar mitt ärende och då bara lägger hon på luren.
Vad göra?
Jag sms ar min man som befinner sig i Riga på budgetmöte och ber om ett nummer.
Jag får numret till en av hans kollegor.
Jag ringer henne och hon är ju helt underbar.

Hon ska ringa detta sjukhus och få till en tid åt oss.
Sen ska hon ringa tillbaka och berätta när. Får vi se när det blir.

Så går det till här.
Inte helt smidigt alla gånger, kan man säga.

1 kommentar:

  1. Det är väl i dessa situationer som det blir jobbigt att bo utomlands, gissar jag. Att inte kunna göra sig förstådd när man behöver en läkare.

    /ÅsaC

    SvaraRadera