söndag 5 augusti 2012

Hej Tallinn

Söndag.

Sista veckan på semestern har inneburit utstädning av Smultronställe.
Det var välbehövligt efter så många veckor på plats.
Båten är uppdragen. Det som fanns kvar av bryggan är uppdragen på land.
Grillen inställd, utemöbler i förrådet, dynor intagna, altan inoljad.
Kyl och frys tömda. Man kna säga att grannarna som fick två påsar från frysen och en påse från kylen inte behöver handla på ett par veckor.
Å andra sidan kanske det finns några av er där ute som lätt kan undra varför vi inte hade handlat med tanke på hur många dagar som var kvar. Men då vill jag gärna bara poängtera att det hade vi verkligen tänkt på, men att vi inte hann med att äta upp allt.

Igår lördag lämnade vi Smultronstället.
I Nyköping stannade vi och åt en födelsedagslunch med min mor. Love you!  Smaskens.
Efter kaffet åkte vi vidare mot Stockholm och hamnen.

Med två bilar gled vi in i Värtahamnen i god tid. Som tur var. Jag blir alltid lite pirrig när det är dags för avfärd. För er som aldrig har befunnit er på Värtahamnen så kan jag tala om för er att det är inte helt världslätt att hitta rätt där inne.
Nu höll vi på att hamna i St Petersburg. Men vi vände innan och kom tillslut på rätt incheckning.

Vi intog plats på soldäck. Och som tur var så sken solen alldeles sådär mysigt härligt. Solen var på vår sida och ville liksom säga att det spelar ingen roll var på jorden vi befinner oss. Solen är med oss överallt.
Med huvudstaden i Sverige i bakgrunden och med huvudstaden i Estland i fören var vi så på väg hemåt.


Hej då Sverige! Ses snart igen.



Maken softar sin sista semesterdag.



Efter en god intagen middag så kunde vi se hur solen sakta men säkert gick ner i horisronten från hytten.
Eller rättare sagt jag kunde följa detta vackra skådespel. Andra tyckte visst  att OS var lite vackrare.



Ungefär 21.30 hade jag somnat och sov så gott ända till 23.30 när jag vaknade av att det boxades på TV.
Då snarkades det i varenda bädd i min hytt.
Jag stängde av TV:n och klappade ömt mina tre bästa killar i världen.

Väl hemma så var det otroligt skönt att allt såg ut som det gjorde när vi lämnade för sju veckor sedan.
Killarna tycker att det är skönt att ha ett fullt fungerande WIFI. Äntligen. Hur bara kunde vi överleva så länge utan? De tycker oxå att det var skönt att vara tillbaka i sina respektive rum.

Medan maken var och handlade upp lite till kyl och frys, typ allt som vi lämnade till grannarna i morse,  så passade jag på att dammsuga upp alla döda myror.

Hur det nu än är, så lika mycket som jag såg fram emot sommaren för ett par veckor sedan lika mycket känns det skönt att det snart är vardag igen.

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig hemresa ni fick. Var rädd om dig och familjen. Tack för att du tog dig tid till att prata med mig när jag behövde det. KRAM ILY

    SvaraRadera
  2. Skönt att ni är på plats igen. Du har alldeles rätt, borta bra men hemma bäst.
    Den blommande blomman jag fick i present, är en rolig en. När kvällen kom fällde den igen sina blommor och blader. Trodde den vissnade på några timmar. Men se, i morse började både blommor och blader slå ut lite försiktigt. Mitt på dagen står den i full blom igen. Tack för den äventyrilga blomman. Tänker på er när jag ser den.
    Ma

    SvaraRadera