tisdag 14 augusti 2012

Om att vara utlänning i sitt eget land

Som utlänning i Estland har jag aldrig blivit tråkigt bemött.
Däremot kan inte alla engelska och det uppstår lite knasiga situationer lite då och då. Men jag har aldrig blivit
illa behandlad för att jag är utlänning.
Det som esterna behöver lära sig lite mer av är annars det här med att vara lite service-minded över huvudtaget. KOmmer man bakom en est in i en butik tex så får man gartanterat dörren mitt i nyllet. De har inte alls det service tänket som vi skandinaver är vana vid.
Men om jag får en dörr mitt i ansiktet så beror inte det på att jag är utlänning. De bara är sådana.

Och om jag åker omkring i Lilla Vit som är svenskreggad så får jag tanka där jag önskar.
Det får man däremot inte överallt i Sverige som utlänning.
Om man har en baltisk reggad bil.

Jag har en kompis som jag har lärt känna här i Tallinn under året som har gått.
Hon och hennes man skaffade sig en bil här och den är då helt enkelt estreggad.
Efter skolavslutningen i juni gjorde hon som  jag och många andra utlandsmammor här i Tallinn. Packade sin bil full med väskor samt alla barn för att fira sommarlovet i sitt hemland.

Väl hemma i kära gamla Sverige behövde hon tanka.
Hon körde in på en mack i Vällingbyrondellen.
Öppnade sitt tanklock och tryckte på knappen. Inget hände.
Hon märkte att alla runtomkring precis upplevde samma sak. Det kom ingen bensin nånstans. Från nån pump på hela macken.

Plötsligt öppnades den sk nattluckan på byggnaden och en yngling stack ut sitt huvud och ropade till min kompis:
"-Du har en baltreggad bil! Du får inte tanka här!"
Han hade stängt av alla pumpar.

Varpå alla på hela området tittade på henne. Som om hon vore skyldig för något.
Och varför han skrek på svenska när han såg att hon hade estreggad bil fattar jag inte heller.

Hon blev så tagen på sängen av hela händelsen att hon inte visste vad hon skulle säga. Eller göra.
Hon kände sig bara så illa behandlad. Skulle hon behöva förklara sig? Behövde hon visa pass för att få tanka sin bil? Nej, han ville bara ha förskottsbetalning innan hon tankade. Och alla runt omkring som väntade på att få tanka sina bilar klart.
Jag kan säga att hon tog bilen och åkte till en annan mack. Där hon var välkommen att tanka.

Får man verkligen behandla folk på det här sättet?
Tycker vi svenskar att det är ok att behandla utlänningar i vårt land på det här sättet?
Hur skulle du vilja bli behandlad?

Jag är chockad!

3 kommentarer:

  1. Jag förstår att du blir chockad... Jag med men tyvärr inte helt förvånad.
    Jag har familj i Tyskland och när de kommer hit blir de kallade (oftast bakom ryggen men oxå helt öppet) "Tyskjävel" "Kom inte hit m era jävla pengar & köp upp våra hus" osv osv

    De har tyskreggade bilar, de har bott många år i Sverige men blir behandlade som skit på många sätt!!
    Sverige har blivit ett hårt land på många sätt och det är verkligen sorgligt..
    Jag blir glad över att du skriver om detta, jag tror många blundar för hur klimatet mot vissa folkgrupper sprider sig. Det är inte ok!

    Sköt om dig Ingela & blogga på, du är duktig på det! Kram Ann.H

    SvaraRadera
  2. Hej Ann,
    Jag blir ledsen i ögat när jag hör sånt här.
    En annan kompis berättade just att hon blev kallad est-jävel efter flytt hem till Sveriges igen.

    Trist!
    Tack, jag fortsätter att skriva.
    Den som vill lösa gör det, den som inte vill struntar helt enkelt att göra det. :)

    SvaraRadera
  3. Det är för jäkligt att dessa episoder ska behöva uppstå i vårt land. Trodde vi hade ett mycket öppnare sinne och var glad över våra "gäster" och att vi visade upp ett härligt land. Stackare som råkar ut för dessa elakingar. Kram

    SvaraRadera