måndag 28 november 2011

Från det ena till det andra

Från att ha slutfört projekt Bazaar gick jag idag direkt på ett nytt.

Alla klasser i skolan ska bidra med en egen Christmas Basket som ska lottas ut bland alla familjer under avslutningsveckan.

Varje korg ska innehålla ett tema som PTA har bestämt sen tidigare.
Grade 8 's korg ska innehålla "Art & Craft". Grade 6 's korg ska innehålla "Bakary".
Som classrep för åttan kom jag med eget förslag om att jag samlar in pengar från alla och så fixar jag innehållet. Sagt och gjort. Förra veckan damp det in lite pengar och idag har jag införskaffat fina penslar, canvasfärg, canvasduk, modellera, lådor att kunna göra egna smycken, en låda med nålar och olika trådar mm. Hoppas det finns många som vill ha den korgen sen.


Till sexanskorg köpte jag färdig pizzadeg, pizza-slicare och chokladkakesmet.
I den klassen köper varje elev sitt eget. Hoppas många vill ha den korgen oxå.

Så nu ligger sakerna i killarnas hemklassrum och sedan ska dessa förpackas vackert i korgar.




I skolans tambur står nu en vackert pyntad julgran.




Framförallt är den dekorerad med vackra stjärnor.
I olika, granna färger hänger de på sina grenar. Rött = tjej, blå = kille,
orange och gul = mamman.





På varje stjärna står ett nummer. Vänder man på stjärnan står det en text.
Jag o killarna valde stjärna nummer 17.

Vände på den och läste:

"15 year old boy"

Det betyder att det finns en 15 årig kille på ett härberge som kallas "Womens Shelter" här i Tallinn och som önskar sig en liten juklapp från Tomten.
Alla dessa stjärnor symboliserar en levande individ som för tillfället har det kämpigt och som bor under detta tak. Ensamstående mammor med sina barn oftast.




Vi ska nog hitta en passande, bra julklapp till denna gosse.


Fint, tycker jag.



Annars lär man sig ju nya saker varje dag. Underbart egentligen.
Ibland går det åt en del pengar för att lära sig.
"Lärpengar", sa alltid min mamma när jag var liten.

Tex parkerade jag bilen på en parkeringsplats i går när jag skulle till Bazaaren. Tryckte in koden till just den parkeringen på min telefon och gick därifrån.
Tyckte det var otroligt få bilar som stod där för att vara en söndag, vet jag att jag tänkte.

Idag fick jag svaret.
Det är gratis att stå på vägkanten på kvällar och helger!

1 kommentar:

  1. Otroligt. Vilket jobb ni gör. 15 år nr 17.
    Är det västerländska "lyx"prylar han vill ha. Eller är det ex. ett par varma skor, om han bara växer och växer just nu.
    Förstår att ni behöver fundera ett tag.
    Svårt men fantastiskt.
    En annan blir definitivt berörd.

    Korgen. Får man vara med och försöka vinna.
    Ma

    SvaraRadera