söndag 27 november 2011

Första advent samt Christmas Baazar

Min första Christmas Bazaar med International Womens Club.
Haha, vilken nybörjare!

Jag var inte den som sprang utanför bordets trygga famn och försökte sälja saker, kan jag säga. Så enormt feg var jag, att jag höll mig på "rätt" sida om bordet absolut hela tiden.
Men vänta bara, nästa år , då ni!! Då sitter min engelska som en smäck!

Vi sålde iallafall slut på allt vi hade på vårat bord. Fantastiskt! Vissa saker gick för lite billigare priser på slutet, men det gjorde abslolut ingenting.



När jag kom på plats till mitt pass klockan 14.00
försökte jag lära mig hur rutinerna funkade och sen var det bara att jobba på.





Runt om i världen, eller kanske mest i Sverige förresten, firar man idag Första Advent. Förväntningens tid har börjat.

Vi lämnade alla våra julsaker och julpynt hemma i villan för vi tänkte att vi skaffar nytt till vårt nya liv i Tallinn.

Som jag har letat efter snygga stakar och fina adventsstjärnor.
Har inte hittat nånstans. Mossa? Kan man sälja sånt? Sånt finns väl i skogen om du behöver. Och om jag hade hittat nåt sådant i skogen skulle jag inte ha nånstans att placera all denna mossa. Om jag inte hittade på nåt snyggt, coolt arrangemang själv, förstås.

I vilket fall som helst började jag känna mig lite småstressad över att inte ha något julljus-mysigt inför denna helg, när vi skulle få gäster och allt.
Efter många timmars letande hittade jag dessa ljustorn iallafall. Jag grabbade åt mig två stycken och satte upp dom så fint på olika ställen i huset.




Snygga namnbrickan som jag fick bära under Bazaaren.



Här i Tallinn har jag inte hittat nåt hus eller lägenhet med fönster överhuvudtaget där det lyser med lite stakar eller stjärnor. What so ever!
Finns inte! Nånstans! Mörkt överallt.

Då kan jag inte låta bli att undra varför det är så?
Firar man inte advent i Estland? Har det med rysstidens tid att göra när man inte fick fira nån religiös högtid alls? Eller är det så att de pengar man har kvar lägger man på viktigare saker?

Här i det Lorentzsonska hemmet har vi iallafall tänt det första ljuset i vårt allra första adventspynt i Tallinn. En present från makens syrra som var här förra helgen och alltså införskaffades i Sverige.

Så nu kan vi mysa ordentligt vi med.
Samtidigt som vi tänker på nära och kära.

5 kommentarer:

  1. Ser bl.a. Sverige, dalarna och Gävle med Algrens bilar.
    Vad spännande du har det.
    Vad är det för folk som handlar en så´n här dag?
    Är det många föreningar, hjälporganisationer som säljer?
    Är det för spec. inbjudna personer.
    Du får allt lov att berätta.
    Ma

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Alla är välkomna på detta event. Men jag tror att det mest var Ambassadfolk och människor från skolan. Några inhemska besökare fanns det oxå.
    många ambassader har varit med och hjälpt sitt resp land. Jag tror att det var åtminstone 25 länder som representerade saker för just deras hemland. Bla, Sverige, Finland, Kina, Holland, Tyskland,USA. Fullt med folk. Inga föreningar särskilt. Kanske Röda KOrset om jag såg rätt. Vi hade sponsrade saker från en hel del företag.All vinst går oavkortat till välgörande ändamål. Volket känns fantastiskt bra!

    SvaraRadera
  3. Mys-advent på er!! Vi kommer att sakna er på julfesten nästa helg!! Kram Vg o Tg

    SvaraRadera
  4. Önskar jag kunde skicka över en julkrans och lite mossa till dig! =)

    SvaraRadera
  5. TG Och VG, och vi kommer sakna er och festen! Häälsa alla!

    Caroline, hade suttit kanon med en av dina vackra krestioner!! :)

    SvaraRadera