onsdag 23 november 2011

En dag på Svenska Ambassaden

För att överhuvudtaget kunna ta mig till Ambassaden fick jag åka med en av diplomatfruarna från skolan där jag lämnade min bil. Hon har nämligen en blå reg skylt på sin Volvo och får därmed köra med den inne i Gamla Stan där Ambassaden ligger. Kände genast att henne ska jag nog åka med fler gånger.




Hit men inte längre! Vid vita mattan fick vi ta av oss skorna. För annars blir den så smutsig.


På söndag äger den årliga Julbasaren rum. Internationella kvinnoklubben samt alla Ambassader är inblandade i detta event.
I år är det första gången som Sverige ska ha ett eget Svenskbord.

Vi fick tillträde till Ambassadens kök för att kunna baka lite svenska småkakor och knäck tillsammans. Och det var ju bra mycket roligare att göra det ihop med åtta andra än att stå ensam i sitt eget kök och bara ha sig själv att tjata med.
Men det var bara sju som bakade, om jag ska vara helt ärlig.




Efter att ha blivit insläppta av Frun i huset tog vi hissen upp till köket där ett dignande juice och fruktfat väntade på oss.




Man känner sig som en riktigt stolt svensk faktiskt.



Frukten var riktigt god och jag provade ett rött päron.




Medan sju stycken bakade i köket så höll sig två i salongen. Gissa vem en av de två var?

Där satt vi, utan skor förstås, jag o en tjej till. Vårat uppdrag var att försöka sätta priser på alla härliga gåvor som vi har fått av generösa företag som velat bidra till välgörande ändamål. Stort som smått.





Ambassadörsfrun i mitten. Flankerad av två tjejer som jag numera titulerar mina vänner.




Jag har även druckit kaffe i små, söta koppar med Tre-kronor emblemet på.
Hushållerskan tyckte att jag skulle ta en bild på alla fina glas som köket kunde uppbringa oxå. Även dessa med fina Tre-kronor märket. Jag gjorde faktiskt det. Tog kort alltså. Men den slipper ni se.

Kakorna som blev så fina efter ett par timmar paketerade vi i små söta påsar och snörde gul-blå band runtomkring. Knäcken hann inte svalna så den får vi hämta i morgon bitti. Prislapparna är oxå fina och ligger så fint bredvid respektive vara. Allt förberett och klart. In i minsta detalj.

Jag har ett uppdrag kvar. Fixa påsar till alla som köper mycket.

Nu hoppas vi att så många som möjligt kommer på söndag och handlar massor av oss!! Så jag inte har skaffat alla dessa påsar helt i onödan.

Men viktigast av allt är att vi på detta sätt kan hjälpa barn att känna att julen finns även för dem.

1 kommentar:

  1. Mysigt du har de, vad du får uppleva en massa kul saker. Blir nästan lite avundsjuk.
    Kram Grannen

    SvaraRadera