fredag 28 juni 2013

Saker jag inte gjorde i Tallinn

Idag har det hänt saker här hemma som aldrig hände i Tallinn. Vardagliga små saker som aldrig liksom blev gjorda under två års tid. Av olika anledningar.

-  Jag har idag klippt gräset.
Våran gräsmatta i Estland var stor som en fotbollsplan och den klippte jag aldrig.

- Jag har idag rensat ogräs.
 Av det enkla skälet till att det fanns inget att rensa för vi hade inga rabatter.

- Jag har idag fikat med grannen.
Lärde aldrig känna våra grannar så att det kändes ok att bjuda in på en fika. Förresten är det bara vi svenskar som fikar så jag vet inte vad jag skulle ha sagt till de grannfruar som fanns hemma. Så jag hade blivit väldigt förvånad om nån av damerna hade bjudit in på en fika.

- Börjat putsa rutorna.
Våra stora panoramafönster blev putsade precis innan vi flyttade hem. Och det var inte utav mig.

- Jag har idag kört ut o in på soptunnan.
Sopbilen tog den där soptunnan stod.

- Jag har idag stekt lövbiff.
Esterna har genom sin historia nästan bara haft fläskkött på sin matsedel. Därför har de haft svårt att ta till sig nötköttet. Det är otroligt svårt att få tag på ett fint nötkött. Ibland fick vi åka till andra sidan stan för att eventuellt komma åt ett fint stycke kött. Och då aldrig lövbiff.

- Jag har idag fått spontant besök av en vän.
Plötsligt när jag stod och dukade av från middagen så plingade det spontant på dörren. En vän kom på besök och ville kramas. Har defenitivt aldrig hänt i Tallinn.

- Jag har ikväll tagit en öl med grannen.
"Kommer ni in på en öl sen?".


Annars kom maken hem idag på en liten permission över helgen kan man nästan säga. På söndag åker han hem till Tallinn igen.

Det var trevligt att visa honom hur mycket som hänt sen han var hemma senast.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar