söndag 9 juni 2013

Middag på lördagskvällen

Igår var det bröllop.
Prinsessan Madeleine sa ja till Chris Oneil och han sa I will till henne.




Mina killar drog till stranden alla tre i det vackra vädret. Jag passade på att hälla upp ett glas rosevin och satte mig redo i soffan för att bevittna en historisk händelse. 




På kvällen var vi bjudna på middag. Inte på bröllopsmiddagen på Drottningholm direkt, men det kunde man nästan tro att det var. För oj, vad de hade gjort fint. Makens kollega och hans fru. De är båda från Lettland, Riga. Och de ville visa oss traditionell lettisk mat.



Förrätten var en liten fisk på en bädd av kavring lindad med en liten gräslökrosett. 
En stor rätt i Lettland. Fin att titta på, men enligt mina smaklökar var det inte min favorit på bordet. Inte värdinnans heller märkte jag för hon tog ingen alls. Men de ville verkligen bara visa hur lettisk mat smakar.



Här är det brödbitar med rödbetor och getost på, samt brödbitar med hackade frön från hampa smält i smör. Den sista var min favorit. Smakade lite som jordnötssmör.



Besticken låg vackert inlindade. Prinsessan Madeleine hade det inte mycket finare, kan jag säga.
Till varmrätt bjöds det på anka i ugn. Men fantastiskt goda såser till. 



Efter maten kom kaffet och efterrätten. 
Och till kaffet kom även "Rigas balsam" fram. Den brände fint i halsen. Kan ha varit vad som helst i det glaset. Men gott.

Tack snälla kollega med fru för en kanonkväll. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar