onsdag 16 maj 2012

Back och trapp- träning


Onsdagmorgon och jag parkerade bilen utanför Kalev Spa. Ett äventyrsbad mitt i Tallinn och med närhet till Gamla Stan.
Dessutom gratis parkering i 2½ timme om jag har en p-skiva. Man har ju lärt sig ett o annat genom dessa månader.
Och så tidigt på morgonen behövde jag inte slåss om nån ledig plats.

Therese kom och hämtade mig där utanför Kalev Spa med sin bil efter hon hade lämnat sina barn i skolan. Sedan körde vi upp till hennes gata mitt i Gamla Stan där vi parkerade hennes bil.

Sedan var det dags för morgonens utmaning. Backträning.
Okey, finns det några backar i Tallinn överhuvudtaget, tänkte jag. Det visade sig att det fanns det visst.
Men först var vi ju tvugna att värma upp.


Vi började hela passet med en snabb powerwalk i en av parkerna.
Vi den här tidpunkten var vi inte helt ensamma som njöt av morgonluft. Vi stötte på en mängd olika sorts människor. Alla med olika syften.
Några arbetare som började sitt jobb mycket tidigt och krattade gamla löv. Några som var på väg till sina jobb. Några på väg till dagis.
Och så några som just hade vaknat till liv efter en hel natt ute på bänken, med alla sina kassar runt omkring sig med alla deras ägodelar.



Sedan var det dags att ta tag i trapp-träningen. Vi hittade en kanontrappa som skulle vara toppen till just detta ändamålet. Turist trappan upp till Utsiktsplatsen.
Tyvärr var det så väldigt trångt i dessa trappor och vi kände att vi inte riktigt ville ta alla turisters guideväg i anspråk. Synd!

Vi struntade i trappan helt enkelt.



Efter två kilometers uppvärming kom vi således fram till denna backe som var tänkt från början.



Här sprang vi uppför och gick nerför.
Flera gånger. Med turistbussarna som stannade vid rödljuste just bredvid fulla med turister.
Efter ett par- tio vänder sådär, började vi bli ganska så varma och klädde av oss det översta skiktet med kläder. La paltorna på bänken och drack vatten.

Och med kläder på parkbänken och att se oss halsa genomskinlig dryck kanske de i bussarna  tog oss för de klientel som vi hade gått förbi tidigare,  de som just hade vaknat till liv efter en natt på bänken. Och inte för att vara de hurtbullar vi kände oss vara. Vad vet jag?




Helt slut!
Vi avslutade det hela med samma powerwalk runda i parken.
Imorgon ska vi på't igen. Och på fredag.

2 kommentarer:

  1. Härligt! Bra jobbat och påt igen ;-D. Så roligt att följa din tillvaro i Tallin och jag måste ju medge att du nu lever ett lite mer "aktivt" liv där än i Ljungsbro ;-D haha Kram på dig!//Anki :-)

    SvaraRadera
  2. Haha! Eller hur, Anki!
    Du vet det där med egen motivation....:)
    Måste komma från en själv, inte från nån annan.

    Kul att du läser! Fortsätt gärna. :)
    Kram tillbaka.

    SvaraRadera