söndag 6 maj 2012

En kväll på en takterass i Tallinn



Några tjejer och jag bestämde oss helt spontant för en kväll ute på lördagkvällen.
Vi ville äta på fin restaurang och umgås under mysiga former.
Sagt och gjort.

Vi bestämde att vi skulle träffas hemma hos en av tjejerna innan restaurangen för en trevlig fördrink.




Jag tog en taxi själv för första gången sen vi kom hit. Klockan 17.00 blev jag hämtad. Jag var klar redan halv sjutton och jag satt i soffan och tänkte om det hade varit ok just där med en liten fördrink innan liksom själva fördrinken?

Taxiresan gick kanon. Så klart. Varför inte, liksom? Chauffören var snäll och han körde mig precis dit jag skulle. För 10 euro.

Just till den här porten. I Gamla Stan.
Jag och en annan tjej kom samtidigt. Men hon kom i egen bil. Och med sina blåa skyltar på bilen kunde hon
helt sonika ställa bilen precis utanför porten. Om jag hade haft egen bil med mig in till Gamla Stan hade det blivit dyrare att parkera än att ta taxi.




Vi blev insläppta genom porten av kompisens barn som hade sprungit ner för alla trappor för att öppna dörren åt oss.
De bor högst upp i huset i en takvåning och har en underbar utsikt över hela Tallinn.

Vi gick In i våningen och sedan gick vi snurrtrappan upp till deras terass på taket. Vi slog oss ner i deras loungemöbler som är fastspikade på terassen för att de inte ska blåsa ner under höststormarna.
På bordet hade värdinnan ställt en bricka med allehanda olika godsaker. Det var bara att hugga in. Hon hade gjort så mysigt.



En fin kväll på taket.

Vi var verkligen inte ensamna denna kväll som ville ha en bit mat i magen, visade det sig. Herrn i lägenheten försökte ringa och boka bord åt oss.
Inga bord lediga nånstans. Men till slut blev vi uppskrivna på en väntelista på en restaurang alldeles runt hörnet.

Vid halv nio promerade vi dit efter en väldigt mysig och härlig stund på terassen.
Beställde in fantastisk mat och ett smakligt vin som hette "Gustavo Lorentz".

Min makes farfar hette så.

1 kommentar:

  1. En fördrink innan OCH en efter tycker jag att man kan ta... Så mysigt det såg ut! Kramizzz Carina

    SvaraRadera