onsdag 15 maj 2013

Det funkar.


I den här byggnaden har killarna gått i skolan de sista två läsåren. Det är inte världens bästa bild på deras skola, det medger jag.  Men jag ville med denna bild bara poängtera att hela skolgården är inhägnad med högt staket och att man måste gå igenom denna grind varje gång man ska in eller ut från skolan.

Och för att överhuvudtaget komma in genom grinden under skoltid måste man ringa på en ringklocka för grinden är alltid låst. En heltidsanställd vakt har full koll på vilka som får passera.

Eleverna är inte tillåtna att lämna skolgården om inte förälder eller annan godkänd vuxen kommer in och hämtar barnen. Elever från grade 10 och uppåt är så pass stora så de får faktiskt lämna skolgården utan tillåtelse.







Genom Shnelli Park just nedanför den höga platån Tompea, Gamla Stan, flyter denna lilla å. Idag under vår morgonpromenad tänkte jag försöka få med den häftiga dimman som just var ovanför vattenytan., på bilden. Gick sådär kan man säga.



Här är ett litet bevis på hur en liten butik kan se ut i Tallinn. Hantverk. Och hantverk återigen. Stickat och linne. 





Den obligatoriska fikan tog vi idag på "Matilda" i Gamla Stan. Ett av deras fönster vätter in mot en innergård. Det ser så himla mysigt ut där.  Jag kan se framför mig hur ungarna kryper omkring där inne bland kullerstenarna. Med sina leksaker över hela gården. Mammorna sitter på trappan och dricker te. 

En del av husens väggar är alltså en del av Medeltidsmuren.




Och hur skönt satt vi inte här inne? 
Värsta, största kaffelattekoppen framför mig. En nygräddad, varm, härligt doftande knaelbulle på fatet.

Ett gott samtal med en god vän. 
Jo, det funkar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar