tisdag 11 december 2012

Ta eget ansvar

Vad är mitt ansvar?
Som människa? Som maka? Som mamma? Som dotter? Som vän? Som kvinna?

Ett jätteansvar såklart. Jag måste självklart ta ansvar för mitt eget liv. Ta eget ansvar för mina egna handlingar. För vad jag säger. För vad jag inte säger. Jag har alltid ett val. Jag måste välja själv. Genom att låta bli att välja, har jag redan gjort det valet.

Låter det krångligt? Inte ett dugg egentligen. Ta ett steg utanför dig själv en stund. Iakta dig själv.  Vad ser du? Vad sänder du för signaler? Vad vill du sända för signaler? Övernsstämmer de med varandra? Vad säger du för nåt? Vad säger du inte? Vilket tonläge använder du? Vilket ansiktsuttryck visar du till det du säger? Vad bidrar du  med?

Många är vi som lätt lägger andras ansvar på våra axlar. Det blir en otroligt tung börda att bära. Oftast räcker det med att bära sitt eget ansvar. Det kan vara tungt nog.

En ganska så effektiv fråga att ställa sig ibland är: "För vems skull gör jag det här? För min egen eller för nån annans?"

Vad kommer man fram till då? Kan jag vara ärlig mot mig själv? Är det för att jag så gärna vill hjälpa en annan människa? Är det för att jag själv ska må bra? För att jag vill känna mig oumbärlig? Känna mig behövd. Då är den enda jag hjälper, mig själv. Ingan annan. För att tillfredsställa mina egna behov. Och det är helt okey.

Det viktigaste är att man är medveten om det.
Och bara genom att veta om varför man gör saker och ting gör att en hel del ansvar automatiskt flyttas från mina egna axlar till dit där just det specifika anvaret hör hemma. Och man är ingen dålig människa för det. Man kanske till och med blir en bättre människa. Genom att vara ärlig mot sig själv.

Det är även väldigt lätt att lägga sitt eget ansvar på andras axlar.  Genom att inte se sin egen del i saker och ting som sker runt omkring. Att bara skylla på alla andra. Att säga: "Det gjorde jag för att du sa så!!"
Eller: "Så gör du också!!"

Återigen. Jag har alltid ett val. Jag måste alltid ta ansvar för vad som kommer ut ur min egen mun. Jag har alltid ett eget ansvar för över vad jag har för förväntningar på andra människor. Genom att hela tiden och ofta ta för givet att andra ska fixa,  eller att andra ska finnas till hands så fort jag visslar lite gör att känslan av mitt eget ansvar minskar.  Det är också helt okey. Bara jag är medveten om min egen medverkan.


Så att säga stå för konsekvenserna av sitt eget handlande.


 Som människa anser jag att det är bland det viktigaste av allt.
Ta eget ansvar.
Jag säger inte att det är lätt.
Men jag säger att det är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar