måndag 25 mars 2013

Munken från Ukraina

Estland är som land inte så värst mycket för att fira påsk.  Eller såhär, de firar att de är lediga och de umgås med nära och kära. Men det är inte särskilt religöst över det hela. För 20 år sedan fick de inte fira nånting som hade med kristendomen att göra så att detta med att fira är ganska nytt för dem.
Men att fira påsk är annars runt om i världen en ganska så stor företeelse. Alla länder har såklart sina egna traditioner och i många länder är det viktigt att måla ägg.

Idag, måndag, bjöd IWCT in till just äggmålning på Ukraine Culture Center här i Tallinn. Jag anmälde mig på detta event så fort mailet om inbjudan kom. Min äggmålarkultur är typ den som jag har fört vidare till mina barn. Koka ägg - måla med vattenfärg - äta.



Med GPS:en på telefonen inställd på Laboratoorimi 22 var jag redo att ge mig iväg.

Som vanligt var jag ute i god tid. Till och med före de som skulle låsa upp porten. Jag stod där och väntade. Till slut kom det en liten späd tjej och öppnade. hon kunde knappt nån engelska men hon sa att jag skulle hänga med henne in. Vilket jag gjorde.
In genom denna port och in på innergården. Hon öppnade ytterligare en dörr och jag följde med in även  dit. 



Sedan skulle vi vidare in bakom detta skynke och uppför en trappa. Jösses, vart var jag på väg egentligen? Men jag hängde på. 



Väl uppe på denna lilla loge så var det så mysigt. En tänd brasa. Träbänkar att sitta på. Gamla saker längs väggarna. Örter som hängde i taket. Några minuter senare dök resten av de anmälda damerna upp. Vi var till slut 8 kvinnor från olika länder som hade tänkt lära oss att måla ägg.



En gammal munk från Ukraine Church satte sig till bords och började berätta  historien bakom denna ädla konst. Jag drar inte den för er nu, men den var väldigt intressant. Tji fick ni. Han pratade en blandning av ukrainska och ryska och det var en tolk som efter varje mening översatte det han sa. 

Iallafall så använder man endast naturmaterial. Man värmer ett målarsintrument över en tänd låga. Sen tar man detta varma instrument, som liknar en penna, och smälter vax att måla på ägget med. 



 När man har kommit på ett mönster  använder man den vassa spetsen på "pennan" och börjar måla. När man  känner att man har målat det finaste man kan så är man färdig med den första omgången. Då är det dags att man doppar ägget i den färgburk man har valt. Färgerna är framtagna av örter, därav alla örter i taket.
Jag tog upp mitt ägg efter min första doppning i den gula färgen. SEdan gjorde jag om samma procedur  med vaxet och "pennan". Doppade ägget sedan i den röda burken. Till slut även en tredje omgång och doppade ägget till sist i den svarta färgen. Men det syntes ju inte. 
Voila - mitt ägg var klart!



Förr i tiden målades äggen med en tanke om att varje mönster skulle betyda nåt särskilt. Kvinnor kunde skicka meddelanden till sina män via äggen och de förstod vad som menades. Eller lite som tarot-kort. 

Haha!! Undrar vad mitt fina påskägg vill meddela omvärlden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar