tisdag 19 februari 2013

Varför inte?

Jag är en Instagrammare.
På gott och på ont. Min familj suckar när jag säger "Vänta lite, jag ska bara ta kort". Suck och stön, men de har vant sig. Några bilder hamnar på Instagram. Några hamnar på Twitter. Några hamnar här på bloggen och några stannar helt enkelt kvar i telefonen som ett litet minne bara.

Jag tycker om att ta fota och jag tycker om att titta på andras bilder. Mest av allt fotar jag kring min hemstad här och där jag befinner mig just nu.
 Jag tycker om att visa upp Tallinn och stadens alla små ljusglimtar. Och de är faktiskt några stycken. Jag kan ju bara tala för mig själv, men innan jag flyttade hit så trodde jag i min enfald att Tallinn skulle vara grått och tråkigt. Och det är det ju ibland såklart. Som vilken annan stor stad som helst.
Men ibland skiner hen upp, staden Talinn. Och det vill jag så gärna visa upp för er alla andra. Som inte har möjlighet att se allt detta fina med egna ögon.

Staden Tallinn har så mycket vackert att titta på. Det finns så  mycket fint att vila ögonen på. Så många härliga fik och restauranger att besöka. Staden ligger precis vid havet och det finns så många fina strandpromenader att njuta av.

Den vackra Medeltidsmuren som går runt hela Gamla Stan ger hela staden ett helt sagolikt uttryck. Hela stan andas medeltid.
Alla kyrkor från olika tidsåldrar  har sina olika storys att berätta.  Utsiktsplatserna högst uppe på Tompea Hill vilka ger en vidunderlig utsikt över hela havsbandet. Vid fint väder kan man se ända hem till oss på andra sidan viken. Alla vackra byggnader från förr i tiden. Jag kan riktigt känna historiens vingslag när jag vandrar på stans alla kullerstenar. Jag kan faktiskt se framför mig hur alla vackra fina damer gick omkring där uppe på Tompea Hill, där adeln bodde. Hur de med sina breda klännigar väntade ut varandra när de möttes i de smala, smala gränderna. För att se vem som backade först, när de inte kunde går förbi varandra. Ett enkelt sätt att visa vem av dem som hade högst plats i samhället.
Jag vill även visa det som kanske inte vanliga turister hittar till.

Och så i morse.
Plötsligt när jag var inne på Twitter så fick jag reda på att några av mina egentagna bilder från Tallinn har hamnat  här på www.tallinn.com  på Tallinn Travel Guide.
Nån har alltså tagit sig besväret att först och främst hitta dem nånstans, och sen lagt sin tid på att lägga mina bilder på deras sida. Bland många andras bilder också självklart.
Det känns faktiskt lite roligt. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men det känns roligt att fler har chansen att få se hur vacker staden faktiskt är. När hen visar sig från sin allra allra bästa sida.

Samtidigt som jag än en gång får en tankeställare om vilka bilder som är ok att lägga ut.

Nä, nu ska jag nog ut och fota lite till.

God tisdag på er allihopa där ute.




En sommarkväll vid vattnet.


När jag gick här en kväll kändes det som om Herr och Fru Bäver skulle knacka på axeln
på axeln och bjuda in på en kopp te. Felling of Narnia.




Från sovrumsförnstret.


Gamla Stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar