tisdag 12 februari 2013

Shrove Day - Fettisdagen

Idag är det Fettisdagen.

 I Sverige betyder det att alla äter semlor. I mängder. Men vet ni varför ni gör det? Har ni nån enda susning om varför ni smäller i er så mycket fett just idag, denna tisdag?
Jag ska vara ärlig och berätta att jag faktiskt inte hade en enda aning om varför vi firar just denna dagen.   Med risk för att vara världens mest okunnige person.....  Jag har bara ätit semlan, kan man säga. Men nu vet jag varför jag har gjort det. Och jag har även lärt mig denna tisdag att andra länder har andra traditioner än vad vi har. Vilket är helt självklart.
Annars vore det ju skapligt konstigt egentligen.

Att gå på engelska-kurs med ester är ju så berikande. Som jag lär mig.

Pulkor och allehanda åk-grejer i hela skolan
I Estland firar man också Shrove Day - Fettisdagen. Och det är en dag som man inte bara äter semlor. Man åker släde också. Varför man åker släde just på Fettisdagen har jag inte greppat riktigt, men jag har lärt mig varför man åker överhuvudtaget. Och det gör man för att kolla sin egen lycka det kommande året. Ju längre slope du gör med pulkan, stjärtlappen eller snowracern desto lyckligare blir ditt kommande år.

Så ut och prova lyckan, mina vänner. Sätt på er termobyxor, mössor och vantar och ge er ut. Kolla hur långt ni kan åka med era åk-attiraljer.



Utanför Talinn, i ett random villaområde.

Estlands semlor är inte så väldigt goda. Inte alls faktiskt. De har nån sorts marmeladsylt i mitten istället för mandelmassa. Gör egna då, tänker ni. Och det hade ju gått kanonbra ( eller ...ja...) om bara affärerna hade erbjudit mandelmassa. Men det finns inte att tillgå nånstans. Inte ens på Rimi.

Men så kom ett mail. Från Svenska Handelskammaren. Ett tips på ett bageri som skulle baka "Swedish Semla" just bara idag. Med hemmagjord mandelmassa. Kollade på kartan vart jag skulle. Tog barnen med mig efter skolan och letade efter Välja Tee 20. Och hamnade utanför stan. Mitt i ett villaområde.



Det kunde man inte gissa direkt


Men skam den som ger sig. Mitt i villaidyllen låg denna byggnad. Och ovanför biltvätten låg visst bageriet. Det kändes en aning otippat faktiskt. Uppför snurrtrappan bara.




Jag gick upp och möttes av den här synen innanför dörrarna. Olika brickor med olika innehåll i semlan. Gissa vilken bricka som var mest poppis?

Fettisdagen är egentligen startskottet för en 40 dagar lång fasta som tar sin början i morgon. 40 dagar innan påsk med undantag för söndagarna så ska man fasta. Och för att orka fasta i så lång tid så behöver man fylla kroppen med så mycket fett som möjligt innan. Därav Fet-tisdagen, fettisdagen. 

Ja, det var väl alles för denna gången. 

Ps. Så. God. Semla.
Nu är jag redo för att fasta i 40 dagar.

2 kommentarer:

  1. Allt har ett samband, karnevalen i Rio, den gamla i New Orleans. De kallas ju för Mardi Gras, och är alltid på fettisdagen. Mardi Gras betyder ju "fat tuesday"

    / Bror

    SvaraRadera
  2. Du ser! Inte klokt vad allt hänger ihop kan man säga.

    /Sis

    SvaraRadera