lördag 9 februari 2013

Han skulle bara våga



Ångest-lapp

30 minuter innan det var dags att åka till frisören påminde jag Calle om att vi just skulle åka om 30 minuter. Som den tonåring han är så har han mest legat i sängen hela dagen. Så jag kände att en liten påminnelse var på sin plats. Han är trött mest hela tiden nu, kan man säga.

Då tittade han på mig med trotsig blick och så sa han:
"Jag har ångrat mig,  mamma. Jag har ingen lust att klippa mig." Jag höll på att smälla av.
Inte en chans i hela världen att jag skulle ringa till denna frisörsalong och säga att vi kommer inte idag. Heller.

"Det är bara att du följer med!", var min gulliga replik till min son. "Du får inte ens välja."
Allt för att hindra min egen ångest-spiral att gå i höjden.  Han suckade och klädde på sig.


När vi väl kom innanför Intersalons dörrar så gick vi fram till kassan. Jag tog fram min plånbok och berättade för tjejen bakom disken att jag ville betala för min  miss i torsdags. "Dont worry", sa hon och log med hela ansiktet.

Sån fin kaffebricka

Calle gick och satte sig på frisörstolen hos Sandra och jag satte mig i väntsoffan.  Jag blev serverad en kaffebricka att avnjuta medan jag väntade. Så fint. Satt där och hoppades på att sonen skulle klippa sig länge.


Lönehelg i Tallinn

Denna salong ligger på våning 6 i ett av Talinns  höghus. Vi kallar det för "Audihuset" för Audi har just en bamseskylt på fasaden.  Detta är utsikten från ena hållet. Ut till parkeringsplatsen vid köpcentret som kallas för Rocca Al Mare. Esterna fick lön igår och det märktes tydligt på bilparken utanför köpcentret. Under januari månad har det varit ganska tomt just här.


Mys-soffa
 Här satt jag kanonbra och drack mitt kaffe i lugn och ro. Vet inte vad det var med alla gästerna på salongen idag. Men alla som gick förbi mig där jag satt i soffan hejade så glatt och såg så himla glada ut.
Kan bero på deras glädje över lönehelgen eller så hade jag glömt nåt i ansiktet från lunchen.


Sandra och Calle


Utsikten åt andra hållet

Vid vackert väder har man som kund i deras frisörstolar en vidunderlig utsikt över havet. En hel tavla att njuta av medan man klipper sig. 

När Calle var klar betalade vi 6 euro och gick till bilen.  Och då hade Sandra även tvättat hans hår innan själva klippningen för dessa euro. Och jag fått en fin kaffebricka. Känns som om det var vi som gick vinnande ur den här stunden.

Nu är det laddning inför Mello som gäller. 
Trevlig lördag till er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar