tisdag 13 november 2012

Trafiken i Tallinn ( om ni nån gång ska hit och köra bil )

Reflektioner baserat på mina egna erfarenheter. Utefter de vägar jag åker på. Pratar man med nån annan får man säkert andra reflektioner.

Reflektion 1:
Hastigheten är 110 km/h på motorvägarna här i Tallinn. När Lilla Vit kommer upp i sina 110 starka kilometer är det vi som ligger i ytterfil och kör om. Alla andra. Ingen kör alltså fortare än så.

Reflektion 2:
Däremot kör de väldigt hetsigt i innerstan, kan man säga. Sick sack körning mellan filerna och här behöver man inte ligga i innerfil om man har tänkt att köra lite långsammare än andra. Så två som kör lika långsamt/fort ligger alltså bredvid varandra.

Reflektion 3:
De använder blinkers väldigt frekvent. Och blinkar du så blir du verkligen insläppt där du vill. Kanske kan bero på att jag och Lilla Vit är svensk reggade ioch för sig.
Nej, skämt åsido. Jag upplever att de flesta som blinkar faktiskt blir insläppta. Trots att de fulkör i bussfil. Eller behöver byta fil var som helst, när som helst. Eller komma ut från en korsning.

Reflektion 4:
Dagliga krascher. Överallt inträffar små eller lite större krascher mellan två bilar. I början reagerade jag varje gång. Men inte nu längre. Det händer så ofta att man tillslut vänjer sig vid att det står bilar med varningsblinkers lite här och där.

Reflektion 5:
Man kan visst parkera lite som man vill. Bara man betalar. Man kan ställa bilen uppe på trottoarer. I korsningar. Dubbelparkera osv. Men det är väldigt viktigt att du betalar. Annars är de snabba med böteslappen. Men så förstår jag ju inte P-skyltarna iofs.

Reflektion 6:
Om det regnar så struntar man i de som går på gångbanan alldeles intill. Man kör i pölarna och vattnet stänker som aldrig förr och gångarna blir alldeles blöta.
Varför man inte tar hänsyn har jag förstått beror på att vägarna är så dåliga och det är helt omöjligt att som chaufför väja vid alla pölar. Som gångare när det regnar har man således två paraplyer. En för att skydda dig från stänk från sidan. Samt en för skydd från regnet uppifrån.

Ja, det var lite kort om hur det är att köra bil i den här stan.

Har några till förresten. På väg in till stan nu så kom jag på fler saker.

Reflektion 7:
När trafikljusen börjar blinka gult är det meningen att man ska stanna. Det är det inte särskilt många som gör, enligt det jag upplever. Att köra mot rött sådär precis när det har slagit över från gult till rött är otroligt vanligt.
Jag stannar alltid numera när det börjar blinka gult.

Reflektion8:
Vid obevakade övergångsställen har alltid gångare förtur eller företräde. Det är de väldigt noga med och det gäller att verkligen vara på sin vakt som chaufför för rätt som det är så tvärnitas det och nån gångare är på väg över.

Reflektion 9:
Tallinns befolkning är fantastiska på att använda reflexer. Det är nåt som svenskarna borde ta efter. Det är precis lila viktigt som bilbältet. Eller cykelhjälmen.
Ett redskap för att rädda liv helt enkelt.



Ser ut som om hela Tallinn står i lågor.



Så är det bara solen som säger God morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar