onsdag 7 november 2012

Finfika x 3

En onsdagmorgon att vakna till.
Fullt schema hela dagen för den här Housewifen. Tre möten inbokade med lika många fikastunder.

Den första gick av stapeln hemma hos Nina efter att jag hade lämnat killarna vid skolan. En lugn och skön stund med en smarrig hemmagjord Latte samt Pågens Kanelgifflar. Så gott!
Samtidigt som vi hade TV 4 på och lyssnade på Obamas segertal.

När klockan var 10.20 mötte vi upp Eva och hon körde oss alla tre till det brittiska Residenset där det brittiska Ambassadörsparet bor.

Eva och Nina







Den brittiska flaggan vajade så fint i den Tallinska blåsten.



Vi traskade in genom den stora grinden och knackade på dörren.

Ambassadörsparet som bor här hade visst haft en mottagning igårkväll för ca 80 pers och idag bjöd Fru Holtby in International Womens Club för en Coffemorning. 


Fina Nina


Vi var nog cirka 25 kvinnor i blandade åldrar och olika nationaliteter. 
Kindpussar hit och dit och presentera sig. Vissa har jag presenterat mig för sååå många gånger, men av olika anledningar känner vissa inte igen mig. Att jag kan vara så osynlig.  Men Fru Palmstierna, svenska Ambassadfrun, hon känner iallafall igen mig.
Hon tyckte till och med att jag hade på mig en fin kjol. "Den passar dig."






Fikabordet var uppdukat med allehanda godsaker. Det var bara att ta för sig.



En gästföreläsare var inbjuden att prata om Zonterapi. 
Ett ämne som jag känner mycket för och är väldigt intresserad av.


Silverbestick med brittiska emblemet på till kakan.

Sedan var det dags för mig och Eva att tacka för oss och vi åkte vidare ut till ett samhälle som kallas Vimsi.
Där väntade en planeringslunch hemma hos en av tjejerna som ska vara med på Estlands största Christmas Basar som går av stapeln 25 november.


Vi skulle ha varit sex st men blev bara tre.

Vi jobbade på och snart känns det som om vi har stenkoll på vårt skandinaviska bord som ska finnas på Basaren. Naturligtvis bjöds det på fika. 



Snart har nog vi svenskar tutat i alla andra att det finns ett ord som alla språk i hela världen borde innehålla.
Fika.
Vi försöker förklara att ordet "fika" liksom är själva aktiviteten kring kaffedrickandet. Engelsmännen säger: "I'll put the cattle on." Det svenska ordet Fika är ju så mycket....annat.

Och det är så roligt när våra danska och grekiska systrar frågar:
"Are we going for a fika?"

Det har varit en kanonkul dag med finfika x 3.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar