torsdag 29 november 2012

Jul-feeling. På vissa håll.

Man kan säga att nån sk julstämning inte riktigt har nått till den här sidan av världen. Inte till mig iallafall. Och framförallt inte till utkankten av Tallinn.

Det är tur att vi har svensk tv så vi kan se lite på alla reklamfilmer hur det kan se ut. Och där kan man säga att det  fullkomligen väller ut julstämning. Det är inte ens 1:a advent och det är inte klokt så mysigt det ser ut.
Samtidigt tänker jag på den där reklamsnutten med den ensamma mannen som ser in i ett skyltfönster och drömmer sig bort. Den tar tag.



No jul feeling so far.




Inte en julstjärna så långt ett öga kan nå. 
Inte en enda julljusstake kan skådas i nåt fönster.

Det är mörkt.


Medan jag körde sonen till träningen bad jag honom ta lite kort på några ojul-hus.


Så därför var det riktigt trevligt att jag idag, med ett gäng andra tjejer, hade blivit inbjudna på Adventfika till en en av de svenska hemmafru-kollegorna.
För mig årets liksom första första advents fika.


Swedish team

Att sitta på den här balkongen en fin och varm sommarkväll gör säkert inte ont.

Värdinnan och hennes make bor i en lägenhet lite utanför centrala Tallinn. Strax bredvid den stora utomhus-scenen där Madonna drog 80 000 pers häromåret. 13 våningar upp i luften har de världens utsikt över hela stan. När det inte är dimmigt



.




Det bjöds på så mycket gott. Så mycket smarrigt. Det var så fint och det var så mysigt.
Så äntligen kanske den börjar smyga sig på. 

Den lilla julkänslan. Välkommen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar