fredag 23 november 2012

Det går bra nu

En dag på Ambassaden.

Vi skulle baka massor av godsaker till Basaren på söndag och Herr och Fru Palmstierna lät oss hålla till på Ambassadens kök. Tack för det!
Vi fick tillgång till kökets egna kock som hela tiden fanns tillgänglig.

Äger liksom hela Pikk ( gatan )


Kolla! Lilla Vit fick tillochmed parkeringstillstånd utanför Ambassaden. Självklart skulle jag ha tvättat bilen innan jag körde upp till den här åtråvärda platsen. Det hade även nån vänlig själ också skrivit så fint på min bakruta märkte jag när jag skulle åka hem:
"Tvätta mig"
På svenska. Vem?








Och där stod jag  mitt bland kristallkronor och gardingobelänger





Tre Kronor emblemet på porslinet


Lite friskt och härligt tilltugg stod på bordet när vi kom. 




Och vad det bakades inne i köket. Vilket teamwork. Vilket jobb. Så nu kan vi sälja Lussebullar, chokladbollar, kolakakor, mördegskakor och knäck. 

Själv satt jag ensam i finrummet och skrev prislappar till alla fina varor som bla Rimi har varit med och sponsrat. 



Och när jag var färdig med mitt jobb i det stora rummet kunde jag inte låta bli. Jag hade plockat undan allt mitt och städat fint efter mig.

Då lämnade jag helt enkelt ett litet minne. Som tack för att vi fick vara där.






På väg hem med sönerna i bilen var jag tvungen att åka förbi Peugeot för att fylla på med ny olja. 
Jag frågade killen vid nån av helpdiskarna om de hade tid att hjälpa mig. Javisst. Han satte på sig sin jacka och gick ut. Vi fick varsin kopp choklad och kaffe medan vi väntade.När killen var klar så frågade jag vad jag blev skyldig:

"Du får det gratis. Som en present från mig", svarade han.

Det går bra nu. ( Även om jag jobbar med insikten om att jag kan vara grundlurad! )

Men jag fick jäklars dåligt samvete  när han sa så, för jag kom på när jag hade satt mig i bilen att jag inte hade slängt min kaffemugg i papperskorgen. Den stod kvar på bordet.  Jag ville vända, men mina söner skrek unisont:
 "Ååååkk bara!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar