tisdag 9 oktober 2012

Meningen

Det händer inte mycket i livet de dagar man är hemma och bara kurerar sig.
Eller så är det då det händer som mest. Egentligen. Iallafall i lilla kroppen. Där är det väl typ världskrig just då, mellan alla vita och röda blodkroppar.
Systemet behöver rast och vila och då är det dags att lyda. Genom att rasta och vila. Nu. Inte göra det sen. När jag kanske skulle ha bättre tid. För ofta är det då man blir sjuk. När man absolut inte har tid.
Vi ska nog lite till mans lyda lite mera.. Lyssna på vår kropp alltså. Då tror jag att man håller sig både piggare och friskare.

Som sonen vid middagsbordet plötsligt sa mellan tuggorna igårkväll:
"Mamma, jag tror att allt händer av en mening. Jag tror inte att nåt händer av en slump".

Intressant. Av en 13-åring.
Jag kan hålla med honom. Jag är även av den tron att det är meningen att vi ska lära oss saker och ting av det som händer runtomkring oss och av det som händer hos oss själva. Beteendemönster som vi själva har anlagt kommer alltid att följa oss i spåren om vi inte lärde oss nåt förra gången det hände.
En förändring kan endast ske om jag är villig till att göra den själv. Och för att vilja göra en förändring måste jag ju först veta vad det är jag ska förändra. En liten självinsikt i all ära är toppen.

Sen kan man alltid tänka på för vems skull man ska ändra sig. Är det för min egen skull eller är det för nån annans?
Som  hos ett par jag känner. De hade det lite bökigt för några år sedan i deras relation. Inte helt ovanligt. Precis som det är i alla relationer lite då och då.. I just det här exemplet så ville kvinnan gå i lite parterapi tillsammans med sin make.
Han satte sig en smula på tvären och ansåg att han inte hade några problem så han behövde minsann inte gå och prata med nån.
Då sa hon:
"Om din fru mår dåligt och har problem, då HAR du faktiskt ett problem!"

Jaha, det här blev ett litet inlägg om lite ditten och datten. Så som det är när man sitter här hemma i soffan och inväntar lite lugn i systemet.


Och så av en händelse kollade jag in Twitter alldeles nyss och det första tweetet jag hamnade på var den här. Det var ju lite märkligt, faktiskt. Men det är säkert nån mening med det också.


@robertklavus: För att lyckas mer än du tänkt måste du ibland överge den väg du valt och prova någonting nytt

1 kommentar: