tisdag 26 juni 2012

Allt är relativt

Tjoho!
Vaknade till uppehåll i det myckna regnandet.
Storebror sprang ner till tennisbanan och bokade en tid åt oss klockan 13-14.
När klockan slog 12.55 begav vi oss mot banan.
Med oss hade vi 4 bollar och två rack.
Det tog exakt 28 minuter innan vi var osams och en av oss tre satte sig på bänken med orden i form av att "tennis är en skitsport".
Inga namn nämnda.
Man kan säga att ingen av oss sopade banan med den andra under den här ynka timmen men när klockan närmade sig 14 sopade vi alla tre av banan efter oss. Och eventuellt kanske kommer vi tillbaka.

Kollade in bokningslistan lite snabbt och såg att Hus nr 49 är frekventa besökare på banan. De var före oss nu oxå och jag lade märke till att de hade en hel hink med bollar med sig till träningen.
Inga amatörer alltså. Eller så är det det de är som behöver så många bollar?
Undrar om de var sams hela timmen?








Det sköna med att vara på landet är att allt blir så relativt. Och då menar jag verkligen allt.
Idag tex sa lillebror så här när det var dags för somliga att åka och handla.
"Ska ni inte åka in till stan snart?"
Han hade en stark längtan efter att få vara för sig själv en stund, vilket är fullt förståeligt efter en vecka tillsammans dygnet runt.

Sagt och gjort.
Jag och storebror åkte in till "stan". I det här fallet orten Gamleby med ca 100 invånare.

Och när vi satt där i bilen och skumpade på alla grusvägar kunde jag inte låta bli att le en smula åt vägen in till "stan".


Men vackert så det nästan gör ont.
En väg in till stan som ger så enormt med energi får man leta efter.



3 kommentarer:

  1. Hej hej
    Nu får jag allt lägga in en protest - det är ju ändock min hembygd du skriver om...
    Om man bor där ni bor vid ert Smultronställe är "Stan" Västervik och inget annat. Gamleby är "Bynn". Men den "Bynn" har inte 100 invånare utan nästan 3000. Däremot håller jag med om att det är vackert så det inte är klokt. Men, åk gärna vidare till "Stan" via Norrlandet, dvs bakvägen. Bada sen ute på Korpaholmarna vid Lysingsbadet! Eller så åker ni åt andra hållet - om det är en BY ni vill se. Till Min BY Skedshult. Där finns badplats och båtplats. Man kan köpa fiskekort om man är lagd åt det hållet. NJUT av den svenska sommaren - hur dan den nu är....
    Kram Sara E

    SvaraRadera
  2. Åh, så roligt, Sara!
    Bor det 3000 personer i stan, menar du?
    Jag säger ju att allt blir liksom relativt här på landet.
    Västervik besökte vi igår i ösregnet.
    De andra tipsen du gav ska vi kolla vidare på.
    Andra sommaren här på bygda är vi inte riktigt uppdaterade om alla andra smultronställen än. Vi väntar bara på lite bättre väder.....

    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Jo i BYNN är de så pass många... Www.ondalskedshult.se. Hittar du info om Skedshult. Kolla fliken om fiske. Kram!

    SvaraRadera