måndag 11 juni 2012

En dag på muren

Äntligen sommarlov!



Måndag och den på riktigt första sommarlovsdagen spenderade vi uppe på Medeltidsmuren i Tallinn.



I själva biljettpriset ingick en vandring uppe på muren samt att få ta en liten glutt i två av tornen som tillhör muren.




Tornen och muren byggdes nån gång på 1500-talet och var verkligen i bruk fram till 1700-talet.
Med kanoner och krigsgöromål.

Under dessa 200 år har nog skapligt många stjärtar suttit på den här kalla stentoaletten och utfört det de ska.
Nu fanns det en gosig kudde som ryggstöd, men den har nog inte funnits på plats sen dess.



Hej världen, jag har sommarlov!!







Utsikt över Tallinns takåsar.



Jag får lite känslan av att Karlsson på Taket bor här nånstans.





PÅ dessa murar har alltså vakter gått. Både svenska och andra utländska.
Jag försökte läsa om historien på affisherna som hängde på väggarna, men det var två individer som hade lite mer bråttom än jag så det fick bli lite slarvläs.






Och så mitt bland alla takåsar dök denna underbara lilla oas upp.
HUr mysigt ser inte detta ut?
Om man bortser från att alla turister som går på muren tittar på en, så vore det kanon att sitta där och ta en kopp kaffe.
Lilleman sa just oxå att "där skulle jag ju kunna stå och skjuta fotbollen på väggen".







Jag kan riktigt känna historiens vingslag i luften.

"Nu har vi varit både under och över Tallinn", sa storebror när vi gick därifrån.


2 kommentarer:

  1. Nog bör du ägna lite tid till att hitta Karlsson. Ilon Wikland hade ju Tallin i tankarna när hon tecknade. Sara e

    SvaraRadera
  2. Hej sara,
    I höstas var jag med International Womens Club på en dagsutflykt till en ort som heter Hapsalo.
    Därifrån kommer visst Ilon Wikland och jag var på museet om henne där.
    Fantastiskt ställe och väldigt intressant att ha sett det.

    Men du menar att hon hade Tallinns takåsar i tanken när hon skrev om Karlsson?? Det hade jag isåfall ingen som helst aning om. :)
    Kramsi!

    SvaraRadera