lördag 5 januari 2013

Tack vare min svåger så har jag plockat ur min sista diskmaskin här hemma!

Jag har min svåger att tacka för mycket. Han vet inte ens om det, men det har jag faktiskt.

Under nyårshelgen hade vi äran att ha han och hans fina familj här hos oss i Tallinn. Plötsligt när vi satt och fikade under nån av dagarna så började vi prata månadspeng för våra barn.

Samtidigt pratade vi om vad som ska ingå i ungdomens jobb för att överhuvudtaget kunna få en månadspeng. Eller ska de lära sig att man kan få pengar här i livet utan att behöva göra ett handtag?
Städa rummet? Laga mat? Plocka ur diskmaskinen? Vad?
Eller ska de slippa ta ansvar och bara få?

Efter en stund kom våran store kille ner i köket. Han hann väl egentligen inte sätta sig förrän han var medveten om att enligt Swedbanks rekomendationer låg han långt efter i sin peng, tack vare sin gudfar tillika farbror.
Därpå tog det heller inte många sekunder innan sonen hade kallat till löneförhandling om högre månadspeng.

Tack svåger!

Ikväll har iallafall löneförhandlingen ägt rum. Jag och maken hade ett färdigt förslag innan vi knallade in till sönernas inkallade möte.
Finns det två saker som skapar konflikter här hemma så är det "vem som ska sitta fram i bilen" och "vem ska plocka ur diskmaskinen". Låter ju oerhört banalt, men dessa två frågor kan leda till så mycket. Om ni bara visste. Därför har vi sedan länge ett väl fungerande schema om vem som ska sitta fram. Och nu kom tillägget att den av sönerna som sitter fram den dagen även ska plocka ur diskmaskinen. Varje dag.

Killarna godtog det och lite annat smått och gott. Och faktum kvarstår. Jag ska aldrig mer plocka ur diskmaskinen.
Och det mina vänner är värt varenda lilla krona!

Tack svåger!

Annars har jag lekt med min nya dator denna vecka. Mycket nytt att lära och så. Installera och sånt.



Nu är den visst aktiverad.


Jag skickade ett sms till maken om att den numera iallafall är aktiverad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar