torsdag 17 januari 2013

Sju tjejer - sju historier

Igår träffades vi ett gäng tjejer hemma hos en kompis för en lunchdate.

Vi var sju tjejer som kom i olika omgångar med våra bilar in genom hennes paradgrindar vid tolvtiden på onsdagen.




Brittiska residenset.


Värdinnan öppnade med diskhandduken över axeln och med ett leende på läpparna.
Vi hängde av oss ytterkläderna och samlades inne i köket där fiskgratängen snart åkte in i ugnen med ett swisch.



Skottad och fin uppfart.


Vi var en sån himla härlig blandning av tjejer. Tre svenskor, en brittiska, en danska, en grekiska samt en israeliska. Alla med sina underbara personliga historier att berätta. Sina bakgrunder som alla är så olika. Och det är så spännande att lyssna.

Danskan som väntar sitt tredje barn. Som har bott i Sydafrika med sin man i flera år tidigare.

Brittiskan som kommer från London och har äventyr även från Bryssel bakom sig.

Israeliskan som har fem lillebrorsor. Som är femlingar. Hon blev storasyster över en natt till fem brorsor.

Grekiskan som har en egen affär i Aten med jättefina klockor bland annat som hon visade upp.

En svenska som skrev en tenta i måndags på sex timmar. Med fem frågor att besvara.

En annan svenska som just har flyttat från en villa till en annan och har varit längst i Tallinn av oss alla.

Och sen jag. 

Tack, snälla allihopa för att jag får vara en del av detta.




Efter lämningen idag, torsdag, hade jag inget planerat så jag ringde till Nina och frågade om hon bjöd på kaffe. Det gjorde hon så jag styrde Lilla Vit till Pirita. Det blev en heldag tillsammans tillslut.


Strandpromenaden på Pirita Beach.

Mitt i kaffet visade sig plötsligt solen och vi tog oss ut i det otroligt vackra solskenet. Solen har annars känts som nåt som endast har funnits i fantasin för den har vi inte sett på jag vet inte hur länge. Så vi i stort sett sprang ut. Båda två. Vi började promenaden runt i området sedan vandrade vi ner till havet.





Havet är en enorm urkraft. Och en otrolig energikälla. Bara gemom att tittas på. Eller bara genom av att höra skvalpet. 


Fridfullt.


Men hur vackert?


Konstverk.


Så energifylld till bredden sitter jag nu i kväll i soffan och njuter med alla mina killar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar