måndag 21 januari 2013

Breakfast morning

Idag bjöd Eva in till en Breakfast-morning hemma hos sig i Gamla Stan. Således lät jag bli den frukosten som mitt eget hushåll bjöd resten av min familj på i morse. Jag ville ju inte riskera att anlända mätt.

Jag ställde bilen vid killarnas skola där jag blev upphämtad av Therese. Vi köpte med oss en stor och fin bukett med vita tulpaner och rosa ..... andra blommor.  Vad hette dom nu då? Jag hade såna i min brudbukett för 11 år sedan iallafall. Fast i en annan färg.

Eva tog emot i hallen och vi var en fin samling ladies som hade hängt upp våra ytterkläder på krokarna.






Och vilket frukostbord hon bjöd på. Så mycket gott hon hade dukat upp med. 
Vi la upp på våra tallrikar och satte oss vid det stora bordet där ljusen brann så fint.
Amerikanskor, danskor, svenskor, tyskor, brittiskor och en grekiska.  Själv blir jag alldeles förvånad när jag hör min egen röst prata engelska mer och mer frivilligt. 
Tack Eva och grattis på födelsedagen!



Hej hamburgerkorven!


Hamburgerbröd är inget som esterna anser är nåt viktigt. Alls. Som vi har letat efter dessa varor i hela Tallinn. Finns inte.
Det har hänt nån gång att vi har hittat en påse liggandes i en frysdisk i affären, men det är otroligt sällan.
Och nu har jag lärt mig att när det nångång finns, ska jag handla på mig många påsar på en gång.
När allt kommer omkring finns inte frysta hamburgare heller. 




Hittade av en händelse för ett tag sen en påse korvbröd istället.
Då kom jag på att om inte hamburgerbrödet kommer till mig så får jag komma till det bröd som finns.
Alltså tillverkades den nya varianten som numera kallas för "hamburgerkorven".

Fantastisk maträtt. 
Visuellt kanske inte den mest lockande rätten, men absolut en av de godaste. Jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar