måndag 28 januari 2013

Bekräftelse

Bekräftelse är nog nåt som vi alla människor strävar efter att få. Vare sig vi är vuxna eller barn.
På olika sätt vill få höra att vi duger. Att vi är bra på det vi gör. Få en klapp på axeln.
Få ett leende tillbaka i största samförstånd. Som betyder att man faktiskt förstår varandra.

Får vi inte det behovet tillgodosett på det ena sättet så tror jag att vi ser till att få det på det andra sättet.

Vissa arbetar ihjäl sig för att nångång kunna få höra att de duger.
Vissa slänger ut sig i krogsvängen för att få chansen till bekräftelse där.
Vissa startar en blogg för att få synas.
Vissa hoppar i säng med nån annan än sin partner.
Vissa ser till att synas genom att prata mest och högst av alla.
Vissa tränar som besatta.
Vissa dricker för mycket.
Vissa gråter jämnt.
Vissa skrattar jämt.

Ja, sätten är olika och enormt många. Men jag tror att behovet är densamma.

Så enkelt egentligen.
Tala om hur viktig din partner är för dig. Berätta för dina barn hur mycket de betyder för dig. Ge dina barn en grund att stå på.
Tala om för dina vänner att du är glad att de står vid din sida. Att du är tacksam för att du får vara en del i deras liv.

Det är så lätt att ta varandra för givet.

Och släng bort den där löjliga avundsjukan eller svartsjukan när du ändå håller på. Gläds åt och med andra istället. Den där svenska "jante" är inget som klär en skönhet direkt.


Måste sluta skriva nu. Jag har en del samtal jag måste ringa, tror jag bestämt. :)


Tack för att jag får vara en del av ert liv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar