fredag 15 juli 2011

Gothia Cup vs Konfa-85

Tonåringen har just skrivit ut packlistan till Gothia Cup nästa vecka.
Han är något taggad och ser fram emot detta väldigt mycket. Inte själva packandet kan jag lova, men liksom spelandet. BK Ljungsbro P-97 har i sin grupp lag från Mexico, Tyskland och Sverige.
Även Tallinn har ett lag representerat, FC Flora P-97. Om tiden finns så åker vi och kollar in en av deras matcher och kanske tom kan presentera oss litegranna. Vi får se.

Jag hade oxå möjligheten att vara med på denna cup. För 26 år sedan. Men nehej, fröken Ring skulle åka på konfirmationsläger den sommaren. Kommer inte ihåg hur mycket jag hade att säga till om just den prioriteringen, men knappa 14 år ung fick jag sätta mig på ett tåg norrut till Åre, istället för att åka söderut till Göteborg.
Och ja, jag vet hur roligt mina lagkompisar hade den veckan. Ni vet vilka ni är! :)
 Så medan de gick på disco på kvällen ( nån hade på sig hörselkåpor eller var det öronproppar för discodunket var för högt fick jag berättat för mig...)  o spelade fotboll och gick på Liseberg på dagarna var jag ute på hajk och bodde i tält några nätter.
 Jag hade matkrig med kompisarna så ledarna gick ut i strejk och låste in sig på sina rum.
 Jag fick min första kyss av en göteborgare på lägret under midsommaraftonskvällen.
Jag snodde godis från en godsvagn som stod bredvid våran vagn på en av stationerna på vägen till Åre ( eller jag höll bara vakt. Det var andra som var lite modigare än jag ).
Jag stod i kö till den enda telefonatomaten mellan 17-18, för det var då den var öppen för samtal. Och vi var många som ville ringa hem under dessa tre eller fyra veckor hemifrån.
Jag diskuterade livets frågor och lärde mig säkert saker som jag senare har haft nytta av.

Så det gick ingen nöd på mig. Jag hade otroligt roligt jag med den sommaren!

Men själva upplevelsen av Gothia Cup fick jag aldrg vara med om.

 På 26 år har säkert inte cupen minskat i omfång utan bara ökat.. I år är det 1568 lag från 73 nationer som är anmälda, 4500 matcher ska spelas. En o annan fotbollsspelare kommar alltså promenera omkring där i Göteborg nästa vecka.
Och jag ska dit! Nu har jag fått möligheten att få vara med igen!
Efter 26 års väntan ska jag få uppleva känslan av att vara med på Gothia. Iallfall lite granna. Från sidan. Denna gång som förälder.

Äntligen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar