lördag 2 juli 2011

Frysfack.

I hyreskontraktet till vårt hus står det så fint att en "fridge" ingår i köket.
Men inte en "freeze".
Nu har jag fått svaret om varför det inte ingår. Det finns inga frysar i estnisiska kök.
Endast ett litet frysfack. Och vad de har i det lilla utrymmet har jag ingen aning om.

Estländarna äter fresh food och endast det. Köper färskt rakt över disk. Fisken simmar runt i ett litet akvarium på plats i affären, kunden pekar på vilken firre som ser godast ut. Den plockas upp och smasch så var den död. Varsågod och ta hem. Åh, herregud! Jag behöver gå en matlagningskurs.
Det vanliiga är att man tar sin kundkorg och handlar det man behöver varje dag.

Annars är medelinkomsten i Litauen ca 8000 kr/mån. Lite skatt dras på det och de ska leva på 6000. Endast 30%av befolkningen betalar skatt.
Av inkomsten handlar de mat för 33%. Sen ska det betalas hyra och lite el och hur mycket finns kvar sen?

I Estland finns det en medelklass som inte finns i Litauen. Och i Estland handlar man mat för ca 17% av sin inkomst. I Sverige är den siffran ca 11%.

Jag tror det blir nyttigt att få komma ett annat land lite nära.

3 kommentarer:

  1. De är lika dant i Norge (iaf hos dom rika) att man inte har frys... Jag har handlat "färsk" mat till alla middagar, inget fryst minsann ;-)

    SvaraRadera
  2. Så kul det är att läsa vad du skriver Ingela.
    Du praktiserar ju undersökande journalistik inklusive statiskt mm.
    Tycker du borde skriva krönikor och publicera i Corren under tiden framöver.
    Du skriver jättebra som säkert även andra läsare håller med om, det tror jag.

    Och du vilket fantastiskt hus, grattis.
    Såg jag en pool oxå eller?
    Där kommer ni att ha det riktigt bra.

    Saknar din fantastiska massage redan innan kylan kommit tillbaka.
    Måste nog skaffa en ångbastu snart.

    Lycka till, lycka till ....
    Kram från Saab (med presenten)

    SvaraRadera
  3. Jullan: Lite matrecept skulle jag mottaga väldigt tacksamt! :)
    Saab: Kul att höra ifrån dig! Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera