lördag 13 juli 2013

Hela Sverige äger



Jag vaknade denna fantastiska lördag till doften av nybryggt kaffe. Jag tog den största koppen jag hittade i skåpet. Gick ut och tog emot de försiktigt värmande strålarna. 
Den här veckan har ju varit helt outstanding.

Myggbett som kliar, skrapsår på knäna, getingar som sticks, kolla eventuella fästingar i knävecken. Ja, det finns mycket att klaga på när det är sommar om man vill. Men när Sverige visar den här sidan till, med solsken i praktiskt taget hela landet. Då äger Sverige hela alltet.
Att bara slå upp ögonen, dra upp rullgardinen och redan där och då förstå att det är linne och shorts väder. Att inte behöva gå ut och prova sig fram. Är det kallt? Eller är det varmt? Ska det regna eller kommer det att vara uppehåll? 

Fåglarna som kvittrade "God morgon, idag blir det en bra dag!"



Klockan 11.00 var det dags för en timme på Sandvik Tenniscourt. Inte Swedish Open i Båstad direkt med den publiken och det spelet, men det var galet svettigt iallafall. Solen stekte från en klarblå himmel. Jag fyllde min vattenflaska, tog mitt eget rack och - vad jag fick springa.






Från det ena hörnet till det andra slog han bollarna, min man.
Under de första fem minutrarna av timmen var jag ändå klart med i matchen. 

Jaaaa! Där satt den!


Maken fick faktiskt springa han med under de fem minutrarna och skam den som ger sig. Plötsligt hade jag vunnit en boll!!
Jippie!! Som jag kommer att leva länge på den stunden.



En whiskey-pinne på huvudet.....?

Ja, maken var svettig han med. Och då inte bara av den stekande solen. Eller inte?

Sedan tog vi vår lilla skruttibangbang och åkte ut till havs. Med fikaväskan fullt packad såklart.
En liten kobbe låg där mitt i vattnet och bara väntade på oss. Vi la till, inte parkerade gubevars, och hoppade ur.



Jag hittade snabbt min plats här i världen.


Lillebror hittade även han sin plats. Med sitt fiskespö i handen.



Alldeles allena.




Och storebror hittade sin plats.

Varenda liten kobbe, varenda liten brygga längs vattnet var fulla med bad och sol-törstande människor.
Så himla härligt det är när svenskarna lever upp. Blir glada och solbrända. 

Då äger verkligen Sommar-Sverige!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar